Peruviaans stakingsrecht en andere verhalen - Reisverslag uit Piura, Peru van Gert - WaarBenJij.nu Peruviaans stakingsrecht en andere verhalen - Reisverslag uit Piura, Peru van Gert - WaarBenJij.nu

Peruviaans stakingsrecht en andere verhalen

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

24 Juli 2009 | Peru, Piura

Hoi beste lezers,

In Nederland, en zeker bij ABVAKABO, zijn we heel voorzichtig met acties en stakingen. Tussen droom en daad staan actiedraaiboeken en aanzeggingen in de weg en praktische bezwaren.

We hebben mogen meemaken dat dat in Peru heel anders gaat. Welgemutst gingen we dinsdag op pad om met de bus van Cusco naar Olantaytambo te komen, waar de trein naar Machu Picchu vertrekt. We kwamen niet ver. Er reden vanwege een staking geen bussen en in de stad waren ook bijna geen taxi´s (terwijl het er anders van barst). We vonden een taxi-chauffeur bereid om ons naar Olantaytambo te brengen. Via allerlei achterafstaatjes probeerde hij de vele blokkades in de stad te omzeilen maar uiteindelijk liepen we toch vast en moesten onverrichterzake terug naar ons hotel. Die stakingen gaan ook niet voorzichtg. Er liggen gigantische stenen op de weg, we zagen een taxi met een ingeslagen ruit, het was vergeven van mobiele eenheid etc.

Bij het treinstation boekte men soepel onze reis om naar een dag later en woensdag gingen we dan toch op pad. Eerst een fantastische busreis langs hoge Andes-bergen ( meer dan 6000 meter hoog). In Olantaytambo de geweldige ruine bekeken en verder met de trein naar Aquas Calientes, het dorp aan de voet van Machu Picchu.

Om 5 uur de volgende dag opgestaan en welgemoed in de enorme rij aangesloten van andere toeristen die naar Machu Picchu wilden. Machu Picchu is geweldig. Enig nadeel is dat je er zoveel foto{s van gezien hebt dat de echte verrassing er niet is. Maar stel je een adm}embenemend berglandschap voor waar ee enorme stad is gebouwd op allerlei terrassen. We hebben daar 5 uur lang geklauterd en gesjouwd en waren het toen nog lang niet zat. Echt een hoogtepunt in Peru. Als het aan zoonlief gelegen had liepen we er nu nog, maar we moesten om 13.30 uur alweer met de trein terug. Toen we omboekten zaten andere treinen al vol.

We hebben bij Machu Picchu ook mooie dieren gezien: op een wandeling bij Aqua Calientes zagen we otters en kolibri,s en bij Machu Picchu alpaca´s (kleine lama´s) en een geweldige roofvogel.

Gisterenmiddag weer teruggekeerd in Cusco en vandaag met twee vluchten in Piura in het Noorden van Peru aangekomen. Het is hier een stuk warmer. Morgenochtend gaan we met de bus naar Loja in Zuid-Ecuador en als het goed is komt Elly daar zondagavond ook aan. Dat zal ons goed doen.

Dit was dus het laatste bericht uit Peru. De volgende bijdrage komt uit Ecuador.

Hartelijke groet

Gert

• 25 Juli 2009 - 06:06

Elly:

Raar hoor, om nu nog thuis jullie verhalen te lezen in de wetenschap dat ik morgenavond deel ben van het verhaal. Heb overigens veel zin in de gezinshereniging. Tot morgen.
    Liefs,
    Elly

• 25 Juli 2009 - 17:15

Milly:

Jammer dat er geen foto's zijn. Ik zal googlen om mij een beeld te vormen. Ik blijf het volgen

• 27 Juli 2009 - 08:39

Chris:

ik gben jaloers op jullie, en benieuwd naar de fotos!
    Veel plezier en groeten aan Elly en Bertil, en zie uit naar het volgede bericht.

Groeten Chris, ook van Evelien
    PS AKF bestaat nog steeds, en dat is voldoende voor nu!

• 28 Juli 2009 - 14:04

Kathelijne Saathof:

Beste Gert,

Wat leuk om zo je reis te lezen en ik geloof dat je je daar niet verveelt!
    Heel veel plezier nog en een veilige overtocht naar Ecuador!

Groetjes vanuit regenachtig zoetermeer, 7e verdieping.