Terug van de Galápagos-eilanden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Gert - WaarBenJij.nu Terug van de Galápagos-eilanden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Gert - WaarBenJij.nu

Terug van de Galápagos-eilanden

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

16 Augustus 2009 | Ecuador, Quito

Hoi allemaal,

Anderhalf uur geleden zijn we weer geland in Quito na een geweldige week cruisen rond de Galápagos-eilanden.

Voor de nog niet wetenden, de Galápagos-eilanden liggen zo´n 1000 kilometer van het Ecuadoriaanse vasteland in de Pacifische Oceaan. Door de zeer geïsoleerde ligging hebben zich daar allerlei dieren kunnen ontwikkelen die uniek zijn voor dat gebied. Veelal ondersoorten van ook elders op de wereld voorkomende soorten maar ook veel ´endemic species´. En die dieren hebben niet geleerd om bang te zijn voor mensen dus je kunt heel erg dichtbijkomen.

Dat betekent geweldige beelden, landleguanen, zeeleguanen, zeeleeuwen (daar barst het van), tropische pinguïns, hagedissen, zeeschildpadden, landschilpadden (en dan niet van die kleintjes maar 1,5 meter lang) en enorm veel vogels. Met name de blue footed boobies zijn de mascotte van de eilanden. Maar ook fregatvogels waarvan de mannetjes hun rode keel tot een grote ballon opblazen, mooie gele vliegenvangers, allerlei soorten meeuwen, pelikanen, vinken en kanaries. Ook in de zee zwemt naast de al genoemde dieren van alles rond, meer tropische vissen dan in je in het aquarium van Artis ziet, haaien, roggen en wat niet al. De met ht neiuw aangeschafte fototoestel gemaakte foto´s worden nu door Elly gekopieerd om de kans op verdere problemen te verkleinen.

We voeren een week op de MS Encatada, een vrij kleine boot met plaats voor 12 gasten en 6 bemanningsleden. We gingen twee keer per dag een eiland op en hebben totaal een keer of 10 gesnorkeld. Er ging steeds een gids mee die veel dieren wist te spotten en ookoverigens veel uitlegde. Drie goede maaltijden per dag, deels zeer aangenaam reisgezelschap en met een koud pilsje mijmerend over de Pacific uitkijken. Geen slecht leven dus. We hebben er volop van genoten.

Bertil is morgen jarig. Dat gaan we vieren in een vrij luxe hotel in Mindo, twee uur met de bus ten Noorden van Quito. Daar verblijven we twee dagen in een vogelparadijs. Daarna vliegen we woensdag naar huis en we komen donderdagavond om 6 uur in Amsterdam aan. Ik zal de site vanuit Utrecht nog één keer updaten.

Groet van ons 3-en,

Gert

• 17 Augustus 2009 - 14:13

Willem:

Beste Bertil,

Maar even op de mail van Gert (elly en jou) Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk om het eens verweg te vieren.
    Heb begrepen dat jullie erg hebben genoten van de trip naar de galapagos.
    Hoor en zie wel als jullie thuis zijn.
    Heel veel goeds en behouden vliegreis terug

• 17 Augustus 2009 - 14:29

Chris:

Gefeliciteerd met Bertil!
    Ben benieuwd naar de galapagos fotos, volgens mij vonden jullie het echt geweldig mooi, en dat is het ook!
    Nog haaien gezien met snorkelen, bv de white of black tipped finn sharke, als ik het goed onthouden heb?
    Nog een paar fijne dagen gewenst, goede terugreis en ik vind het leuk je (jullie?) binnenkort weer te zien.

Groeten Chris

• 17 Augustus 2009 - 18:07

Bert En Marian:

super verhalen. Prachtige foto`s ,ik ben jaloers op jullie . Gefeliciteerd bertil met je verjaardag.

• 19 Augustus 2009 - 20:50

Bertil:

bedankt voor de felicitaties, Chris we hebben inderdaad de haaien gezien(behalve Gert) :)