waarnemingen in de eerste dagen Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Gert - WaarBenJij.nu waarnemingen in de eerste dagen Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Gert - WaarBenJij.nu

waarnemingen in de eerste dagen Japan

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

28 Juli 2014 | Japan, Tokio

Beste lezer,

We zijn nu een dag of 5 in Japan. Tijd voor een verslag van die eerste dagen en een aantal waarnemingen.

De vlucht naar Japan had een bijzonder karakter. Het begon met een bezoek aan de enorme bloemenzee bij vertrekhal 3 in Schiphol ter nagedachtenis aan de slachtoffers van MH 17 en het tekenen van het condoleanceregister. Daarna met de KLM naar Moskou en Aeroflot naar Tokyo. In Moskou onze eigen minuut stilte gehouden toen heel Nederland stil was.

Met een jetlag van heb ik jou daar in Tokyo aangekomen. Ingecheckt in het hotel en verder niets meer gedaan. De volgende dag naar de immense Tsukiji vismarkt van Tokyo en de eerste indrukken van de stad opgedaan.

Afgelopen zaterdag een dag naar Nikko geweest. Voor het eerst met de Shinkansen met 200 kilometer per uur in een luxe rijtuig en daarna nog met een kleinere trein. Nikko heeft veel oude tempels en mausolea van keizers.

Zondag weer de hele dag in Tokyo rondgebanjerd. Van tempel naar de electronicawijk Akabara en van een enkele oude wijk naar de grootste voetgangersoversteekplaats ter wereld in de wijk Shibuya.

Vandaag naar Hakone afgereisd, in een mooi natuurgebied met trein, tram, tandradbaan, rondvaartboot en kabelbaan een rondje vervoer gemaakt. Het uitzicht op mount Fuji is adembenemend. Althans dat zegt met want het was bewolkt en er was dus geen bal van te zien. De dag geëindigd in een luxe hotel compleet met slippers en kimono en goddelijk lekker gegeten.

Het meest bijzondere wat we zien is de volstrekt verschillende manier waarop mensen met elkaar omgaan ten opzichte van hoe we dat in Nederland gewend zijn. Een paar waarnemingen:

- mensen hebben hier een heel soepele bovenrug. Die wordt ook veel getraind want iedereen buigt de hele dag naar iedereen. De conducteur als hij de wagon in- en uitgaat. Collega's nemen op het station met een hele serie buigingen afscheid van elkaar ( tot de volgende dag). Bij een winkel bij het binnenkomen en weggaan wordt je toegebogen en je komt geen receptie langs zonder buigingen over en weer.
- de indruk bestaat dat nogal wat mensen overbelast zijn. In de lokale trein zit iedereen te pitten. Mooiste was gisteren in het restaurant. Er was behoorlijk wat herrie maar twee mensen die tegenover elkaar zaten waren allebei diep in dromenland.
- ook in een restaurant: een hele groep collega's zit samen te eten. Er wordt veel gedronken en een hoop herrie gemaakt. De grootste herrieschopper, waar braaf om gelachen wordt, is kennelijk de baas. Aan het eind van de avond vertrok iedereen in hemdsmouwen met het colbertje zichtbaar opgevouwen in een papieren zaak. De baas, die pontificaal de rekening betaalde, was de enige met colbert en stropdas nog intact. Die papieren zakken en andere tassen met colberts zie je overal. Mensen gaan in hemdsmouwen naar hun werk ( het is anders ook veel te heet) en kleden zich daar verder aan.
- als iemand gaat zitten in een café of restaurant dan legt hij of zij zijn telefoon, tas etcetera neer en gaat daarna naar de wc. Niemand die op het idee komt om de spullen te jatten maar ook niemand die daar bang voor is.

Dat was het voor nu, tot het volgende bericht!

Groet
Gert

• 28 Juli 2014 - 16:12

Joke:

Mooi verhaal! Hoop snel wat meer foto's te zien dan alleen van eten:)

Groetjes,
    Joke

• 29 Juli 2014 - 00:52

Klaartje:

Hoi Gert,

Leuk verslag! Bizar, al dat buigen. Goed idee, zo'n blog, ik stuur een hele rits mensen persoonlijk verslagen toe, maar dit is handiger.
    Veel plezier nog en groeten aan Bertil en Elly!

• 20 Augustus 2014 - 13:49

Leanne:

Wat een bijzondere reis met prachtige ervaringen. Japan stond al op mijn verlanglijst wegen de prachtige tempels en natuur. Door dit bericht en jouw beschrijving over de cultuur en mensen wordt ik alleen maar enthousiaster.

Leanne