Een culturele Galapagos - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Gert - WaarBenJij.nu Een culturele Galapagos - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Gert - WaarBenJij.nu

Een culturele Galapagos

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

03 Augustus 2014 | Japan, Hiroshima

Beste lezer,

Toegegeven de uitdrukking dat Japan een soort Galapagos is heb ik niet zelf bedacht maar gejat uit de Lonely Planet. Maar daarom is het nog niet minder waar. Het leukste van rondreizen in Japan is het opmerken van de bijzondere cultuur.

Ik was met het verslag gebleven in Hakone. Daar hebben we nog een halve dag rondgelopen in een vulkaanlandschap met af en toe een heel kort zicht op de top van Mount Fuji, Japans iconische berg.

Daarna zijn we met de shinkansen naar Kyoto gereisd. Treinreizen in Japan is tot nu toe erg comfortabel en razendsnel. Het hoofdnet bestaat uit zeer regelmatige kogeltreinen (Shinkansen) die een top halen van rond de 300 kilometer per uur. Ze gaan vaak, zijn stipt op tijd en luxe (zeker in de eerste klas die wij hebben....).

In Kyoto hadden we een Ryokan gereserveerd. Over culturele verschillen gesproken. Geen bedden maar futons (een
soort dunne matrassen met een dekbded). Schoenen uit en slippers aan (en maat 40 als grootste slippers). Een sexe-gescheiden groot bad in de kelder waarbij je je eerst moet wassen en daarna ontspannen in het warme bad gaat liggen. Stoelen waren in de kamer ook niet voorradig maar wel een kniehoog tafeltje met een kussen om op te zitten.

Kyoto is overigens fantastisch. Tempels, kastelen, tempels, paleizen en opnieuw tempels. En dat in een stad waar ook gewoon 1,5 miljoen mensen wonen. We zijn er nu drie nachten geweest en komen er over een week weer.

Daarna zijn we naar Tokyo teruggereisd om Bertil op het vliegtuig te zetten. Het was leuk om ruim een week met hem op te trekken en nu is het ook leuk om twee weken alleen met Elly te reizen. Bertil denkt er ook zo over. Hij is inmiddels weer thuis.

Wij zijn gisteren vanuit Tokyo naar Hiroshima gereisd. Die plaats hoef ik verder niet te introduceren. We zijn vandaag alle monumenten die er zijn over de atoombom van 6 augustus 1945 afgeweest. In het Hiroshima peace memorial museum een indrukwekkende rondleiding gehad van een vrijwillige Japanse gids.

Het regent hier nogal. Er schijnt een tyfoon aan te komen over Korea maar in de periferie van de tyfoon komt heel veel regen mee.

Dan nog wat waarnemingen:

- het toiletbezoek is een bijzondere gewaarwording. Iedere wc is voorzien van een toetsenbord met knoppen voor warme en koude waterstralen op de edele delen, een bandje met doortrekgeluiden om de bijgeluiden van wc bezoek te dempen en toiletbrilverwarmers.
- nagenoeg niemand spreekt Engels. Mensen zijn buitengewoon vriendelijk en iedereen in winkels, restaurants etc. blijven tegen ons vriendelijk in het Japans allerlei dingen meedelen en zitten er niet mee dat je geen snars ervan verstaat. Bordjes zijn af en toe ook fraai (zie de facebookfoto's). Die worden volgens mij door google translate vertaald.

Ik meld me binnenkort weer. Voor nu een hartelijke groet,

Gert

• 04 Augustus 2014 - 00:54

Klaartje:

Leuk om te lezen, Gert! Blijf schrijven en blijf genieten!

• 07 Augustus 2014 - 12:43

Ria Ballast:

Heerlijk je onderkoelde beschijvingen, da's genieten.