Indiase treinen en andere verhalen - Reisverslag uit Hampi, India van Gert - WaarBenJij.nu Indiase treinen en andere verhalen - Reisverslag uit Hampi, India van Gert - WaarBenJij.nu

Indiase treinen en andere verhalen

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

10 Mei 2016 | India, Hampi

Dag beste lezers,

Er is bijna een week verstreken na mijn laatste verslag, tijd voor een update.

Ik eindigde mijn laatste verslag wat in mineur omdat ik dacht dat vanwege het gebrek aan toeristen het toertje door de binnenwateren rond Kochi niet door zou gaan maar gelukkig had men toch nog wat mensen bij elkaar geschraapt en kon de toer doorgaan. Geweldige tocht met twee verschillende boten door de uitgebreide binnenwateren. De boten werden op zijn Giethoorns voortbewogen door punteren. Prachtige begroeiing en mooie vogels.

Inmiddels zijn ook mijn treinreizen begonnen. Ik had in Nederland al een railpass besteld en de treinen gereserveerd. In de wat betere klassen moet dat ook want anders zit alles mudjevol. Ik reis ' first AC', de meest luxe klasse. Stel je daar overigens geen zijden lakens, zachte matrassen en verschillende parfums bij voor. Het is allemaal ontzettend oude meuk maar je hebt vrij veel plaats en de airconditioning functioneert. Er komt regelmatig iemand langs met koffie, water of wat te eten. Slapen gaat matig ook al omdat de rails kennelijk schots en scheef liggen. Dat kan de komende tijd nog wat worden want ik heb nu een aantal reizen in 2AC en 3AC voor de boeg.

Die treinen zijn enorm lang, zo'n 500 meter is niks en dan is het dus goed opletten waar jouw wagon staat maar dat is tot op heden wonderwel gelukt. In de trein heb ik leuke gesprekken met Indiërs over de ontwikkelingen in het land en de verschillen met bijvoorbeeld China. Vanochtend kwam iemand met de mooie waarneming dat de prijs van democratie is dat ontwikkelingen stroperiger gaan dan in China maar dat hij absoluut niet zou willen ruilen.

Qua punctualiteit valt er nog wel wat aan de trein te verbeteren. Ik had vannacht geen vertraging maar bij de eerste reis een uur en de tweede reis 4 uur. En de geld terug regeling van de NS kennen ze niet.

Na Cochin bezocht ik Bangalore en Mysore en nu zit ik in Hampi. Bangalore is de IT- stad van India. 10 million inwoners en het ziet er allemaal relatief een stuk luxer uit dan andere steden tot nu toe. Ze hadden er zelfs een Starbucks. Mysore heeft een fantastisch paleis. Hampi is nu een klein stoffig dorp,maar was de hoofdstad van een oude dynastie. Er zijn in de directe omgeving ontzettend veel tempels en andere oude gebouwen. Heeft wel wat van Ankor Wat weg.

Het eten bevalt me prima. Lekkere curry's, tandoori's en als hoogtepunt de thali's. Dat is een soort Indiase rijsttafel met allemaal kleine bakjes. Kost nog allemaal niks ook.

Kortom, ik vermaak me nog wel een poosje. Ik begreep overigens dat reacties posten op deze blog niet altijd lukt. Uiteraard kan reageren naar mijn mail gert-on-tour@hotmail.com ook.

Tot de volgende keer!

Hartelijke groet

Gert

• 10 Mei 2016 - 15:26

Ria :

Weer een mooi verslag en mooie foto's Gert. Waarom draag je trouwens een kussen onder je shirt als je in de trein zit ;-) En wat is de reden dat je dus eigenlijk buiten het seizoen er heen bent gegaan?

• 10 Mei 2016 - 19:07

Sander:

Leuk verslag weer Gert! Heel veel plezier. Oh ja: de eredivisie kende een verrassende ontknoping....:-)

• 12 Mei 2016 - 00:06

Anja:

Mooi verhaal, prachtige foto's, je voelt bijna de hitte...

• 12 Mei 2016 - 13:00

Bettie:

Hoi Gert, ik kijk uit naar een foto met jou tussen de Indiërs, ik probeer te visualiseren hoe dat er uit ziet, jij in een doorsnee Indiase bus of trein. Geniet daar, ook van het lekkere eten!
    Groet Bettie

• 12 Mei 2016 - 17:59

Martin:

Mooi reizen, mooi treinen
    Vol land zo te lezen, en hoe is t met de koeien?

• 15 Mei 2016 - 15:35

Gerard:

Leuk hoor zo'n treinreis. Een geweldige manier van reizen. Blijf genieten!

• 15 Mei 2016 - 21:02

Jan:

Hoi Gert,
    Volgens mij ben jij de tijd zo spenderend wel in je element. Heb ik het moeilijker: moet ik met Elly golfen (☺, ter geruststelling en aanmoeding: ze had niet genoeg S-punten, maar het was wel gezellig en mooi weer). Lijk me wel lastig, al die flauwe reacties, over kussens en het competitieslot (Als je wilt weten hoe een andere echte Ajacied op de Graafschap-deceptie reageert: zie Alles op Swart 9, een interview van AT5).
    Heb het leuk de komende weken.
    Groet,
    Jan