De eerste dagen in Oman - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Gert - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Oman - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Gert - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Oman

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

25 April 2016 | Oman, Nizwá

Beste lezers,

Naar ik begrijp van internet is het in Nederland beroerd weer. Kijken jullie wel een beetje uit met de gladheid door sneeuw en hagel. En trek voor Koningsdag maar handschoenen aan. Hier is het weer een stuk saaier. 35 graden een stralende zon. Kan ik mooi even wennen want in India is het nog veel warmer.

Het was nog even stressen om fatsoenlijk op vakantie te kunnen. Donderdagavond nog tot een uur of 7 gewerkt, daarna snel snel de rugzak ingepakt en vrijdagochtend vroeg naar Schiphol. Ach ik heb nog niet ontdekt dat ik wat vergeten ben.

De KLM-vlucht via Abu Dhabi verliep rustig en vrijdagavond laat landden we in Muscat waar we op de luchthaven de gehuurde Toyota Corolla in ontvangst konden nemen.

Tot nu toe bevalt Oman prima. Eindeloos veel lemen forten, in de souks is van alles te koop, mooie steenwoestijnen en prachtige oases.

Omani's zijn over het algemeen vriendelijk en rustig. Je hoort geen getoeter, geen geschreeuw en geen stemverheffing. Kan ook liggen aan het feit dat hier geen druppel alcohol te krijgen is. We behelpen ons dus met liters water en af en toe als uitspatting een cola.

Het meest opvallend in deze regio is de man-vrouw verhouding. Het woord vrouwenemancipatie komt in het woordenboek niet voor. Je ziet prachtige, veelal bebaarde mannen. Er zijn ongetwijfeld ook veel prachtige vrouwen. Maar die zitten binnen. Als je er al een tegenkomt dan zie je weinig van het uiterlijk. Zwart is de modekleur en alles is bedekt. We waren vanochtend in een grote mall en daar waren wel vrij veel vrouwen. Dat leidde enkele keren tot een tafereel waarbij de man lekker kuierend gekleed in het wit voorop liep, gevolgd door een in het zwart gehulde vrouw, vaak met niqab. De vrouw had dan nog wel een klein kind op de arm, twee kinderen in het kielzog en zij duwde de winkelwagen.

Ook fraai is het verschijnsel familiekamer in alle restaurants. Wij kwamen daar op een avond ook terecht. Een gewone zaal waar wij als enigen aten. Totdat er zich een andere familie meldde. Tussen alle tafels werden de gordijnen dichtgeschoven, kennelijk om te voorkomen dat je opgewonden raakt van je buurvrouw. Het had nu grote gelijkenissen met een ziekenhuiskamer waar tussen de bedden grordijnen hangen die dichtgedaan kunnen worden.

Morgen gaan we naar de kust en daarna terug naar Muscat. Elly vliegt daarna donderdagavond naar Nederland en ik vrijdagochtend naar India.

Ik probeer zo ook nog wat foto's op te laden maar internet is erg traag.

Hartelijke groet
Gert

• 25 April 2016 - 19:43

Klaartje:

Leuk, Gert, geniet van het mooie weer! Hier inderdaad koud. Ik stuur kopietjes naar mijn moeder, die wil ook op de hoogte blijven en vindt het doorklikken te moeilijk.
    Liefs ook voor Elly, Klaartje en moe Broers

• 25 April 2016 - 20:58

Sander:

Hartstikke leuk om te lezen Gert. Wel bizar hoor....dat gordijn tijdens het eten. Maak er een mooie tijd van en voordeel: je mist nu het kampioenschap van PSV... :-)

• 25 April 2016 - 22:57

Marian Groningen:

Nat gehageld en verkleumd veilig na het werk thuis bij de kachel jullie verslag gelezen. Jaloeeeeeers! !!!!!! Veel plezier. Groet ook namens bert.

• 26 April 2016 - 00:46

Heerlijk, Gert! Geniet!
    Groet, marije

• 28 April 2016 - 11:51

Bettie:

Mooi beschreven. Hopelijk raakt de man-vrouw verhouding in India weer in balans, anders moeten we je eind mei weer resetten. Veel plezier en geniet van al het moois en de zon!
    Groe tbettie