Bij jullie ook zo warm? - Reisverslag uit Jodhpur, India van Gert - WaarBenJij.nu Bij jullie ook zo warm? - Reisverslag uit Jodhpur, India van Gert - WaarBenJij.nu

Bij jullie ook zo warm?

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

17 Mei 2016 | India, Jodhpur

Beste lezer,

Vanochtend ben ik aangekomen in Jodhpur in Noord-West India. Ach en hier is het nog een graadje warmer. Volgens de Indiase KNMI is het vandaag 47 graden. Ter compensatie ben ik een boek dat speelt op Groenland aan het lezen voor mijn leesclub.

Vannacht de langste treinrit van deze vakantie gehad, zo'n 20 uur van Mumbai naar Jodhpur. Leukste waren weer de eetervaringen. Een uur voor etenstijd komen enkele verkopers in de trein. Al dan niet gewapend met een beperkte menukaart neemt men de bestelling op. Die wordt vervolgens doorgebeld naar een restaurant verderop langs de lijn en als je in die stad aankomt bestijgt de plaatselijke pizzakoerier de trein en brengt je op je plaats het bestelde. Gisteren weer een overheerlijke thali. Je rekent iets tussen de 1 en 2 euro af en smullen maar.
En het ontbijt? Ach ik had het dit keer niet zo getroffen met mijn medereizigers, een ouder echtpaar dat geen Engels sprak en we reageerden over en weer wat chagrijnig rondom bagage etc. Maar toen ze vanochtend gingen ontbijten werd ik uitgenodigd om mee te eten. Moeders was thuis flink aan de slag gegaan en de pittige chutneys en curry's waren geweldig.

Na het vorige verslag bezocht ik uitgebreid Hampi. Dat was erg indrukwekkend. Ik meldde al dat het een soort Angkor Wat is maar dan zonder de hordes toeristen en helaas ook zonder de schaduwrijke bomen. Maar een prachtige verzameling tempels, paleizen etc uit de 14de en 15de Eeuw. Met een Engelsman die al 10 jaar op pad was een dag met de tuktuk rondgereden.

Vervolgens ging het naar Goa, een oude Portugese kolonie nu vooral bekend als strand- en hippiebestemming. Het strand had ik in 5 minuten gezien en voor hippies bleek het te warm. Maar de oude Portugese architectuur in een aantal steden was fenomenaal.

Van Goa nam ik de dagtrein naar Mumbai, de grootste stad van India met 20 miljoen inwoners. En dan zie je ook gelijk de enorme verschillen tussen arm en rijk. Fabelachtige hotels en daarnaast slums. Maar een fascinerende stad, relatief rustig omdat ik er vooral op zondag was. Mooiste was een openluchtwasserij waar 3000 mannen de complete was van Mumbai verzorgen en een Hare Krishna tempel waar het opzwepende Hare Hare Krishna erg mooi was.

Nu nog anderhalve week in het Noorden met deze temperaturen. Ben benieuwd of het me lukt wat te doen. Met mijn gezondheid gaat het tot nu toe uitstekend. Vandaag had ik hoofdpijn omdat ik nog geen koffie gedronken had ( inmiddels opgelost) en ik heb een prachtige blauwe plek op mijn dijbeen omdat ik zo nodig in een vertrekkende trein moest springen en tegen een paal aan knalde. Dus dat is te overzien. Maar mijn maag houdt nog stand.

Het lukt me niet om foto's bij dit verslag te krijgen. Ze komen bij het vorige verslag terecht. Als je dus beelden wilt zien moet je daarheen.

Hartelijke groet

Gert

  • 17 Mei 2016 - 13:20

    Klaartje:

    O, wat ben ik blij dat het hier onder de 20 graden is! Respect voor je!

  • 17 Mei 2016 - 14:23

    Ria:

    Wat weer een prachtige ervaringen.

  • 17 Mei 2016 - 15:56

    Marti :

    ha gert
    Smelt niet.
    Hier weer herfstig. Geniet van t eten.
    Go for it

  • 17 Mei 2016 - 17:01

    Bert:

    Mooie ervaringen en weer fraai beschreven Gert. Die temperatuur ken ik gelukkig alleen uit een Turks stoombad.

  • 17 Mei 2016 - 17:53

    Annelies Van Der Vlis:

    Wat een prachtige reis! Wat een mooie herinneringen! Geniet!!

  • 18 Mei 2016 - 08:21

    Bettie:

    Prachtige foto's weer. Jemig, die was! Ik ben weer een dagje extra dankbaar voor m'n Miele.
    Groet Bettie

  • 19 Mei 2016 - 14:43

    Marian Kleine Schaars:

    Ik kijk nu al uit naar je kookkunsten n.a.v. Al deze heerlijke maaltijden.
    Liefs ook namens bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 43868

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: