Laatste dag in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Gert - WaarBenJij.nu Laatste dag in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Gert - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Shanghai

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

10 Augustus 2010 | China, Shanghai

Hoi beste lezer,

Het zit er helaas bijna op. Vandaag hebben we onze laatste vakantiedag en morgen vliegen we terug naar Nederland. Nog een slag om de arm omdat we met Aeroflot via Moskou vliegen en er hier en daar vertragingen zijn in verband met de bosbranden bij Moskou.

Op donderdag zijn we in Urumchi weer eens in de trein gestapt voor de laatste etappe naar Shanghai. Dit keer in een soft-sleeper. Mooie roze coupé met roze accenten, China houdt van kitsch. De treinreis dwars door China gaf een mooi overzicht van de landschappen. Kale steenwoestijn in het westen. Groenen bossen en landbouwgebieden in het midden en een verstedelijkt oosten. Er wordt waanzinnig gebouwd, zowel aan de spoorinfrastructuur als aan gebouwen. Overal staan bouwkranen. Onze trein reed al aanzienlijk sneller dan de treinen in de vorige landen maar werd nog regelmatig gepasseerd door een van de vele Hogesnelheidstreinen die hier rondrijden. Na 44 uur en 4000 kilometer bereikten we Shanhai. Het eind van een geweldige treinreis van totaal 210 uur en zo'n 12.500 kilometer.

De afgelopen drie dagen hebben we in Shanghai rondgesjouwd. 35C en een waanzinnige luchtvochtigheid dus zweten lukt aardig. Shanghai is inmiddels een ultramoderne stad. Een van de grootste metronetwerken ter wereld. Fabelachtige could be anywhere shoppingmalls. Een indrukwekkende skyline met als hoogste wolkenkrabber een exemplaar van 492 meter. Wij zijn zelf niet hoger gekomen dan 380 meter maar ook van die hoogte was het uitzicht fenomenaal. Verder mooie musea en weer erg lekker eten. Tegenover het ultramoderne staat ook een ander Shanghai: de vuilnis wordt door mannen per fiets opgehaald, er zijn veel kleine straateettentjes en kleine straatjes met allerhande handel.

Gisteren zijn we de hele dag en avond op de Expo geweest, de wereldtentoonstelling die dit jaar in Shanghai wordt gehouden. Waanzinnig druk (400.000 bezoekers per dag), vooral Chinezen uit de provincie die een dagje wereld opsnuiven. Die zetten allemaal eerst Bertil op de foto want zo'n lange jongen hebben ze thuis niet. De expo was fraai. Alle landen doen een poging om een indrukwekkend gebouw neer te zetten en daarmee wat van hun cultuur te laten zien aan de Chinezen. En enigszins chauvinistsch moet ik vaststellen dat de Nederlandse 'happy street' een van de mooiste was. Verder heeft het allemaal ook wel een hoog Disneyland-gehalte.

Vandaag zijn Elly en Bertil ongeveer de hele dag shoppen en ga ik nog een enkel museum in en heb net een uitgebreide siësta gehouden. Norgen om 11.40 uur Chinese tijd vertrekken we naar Moskou. Het wordt een lange dag. Ongeveer 18 uur later (bij jullie om 23.00 uur) komen we op Schiphol aan.

Hartelijke groet,

Gert

• 10 Augustus 2010 - 13:14

Milly:

Welkom thuis. Ik heb verder geen museum bezocht dus ik heb er nu echt zin in en jij moet wat afkicken. Dat is dan goed op elkaar afgestemd.

• 10 Augustus 2010 - 18:23

Marian:

een heel goede reis wens ik jullie, en fijn als je weer terug bent in ons landje!

• 10 Augustus 2010 - 21:52

Martin: