Eerste indrukken van Sri Lanka - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Gert - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Sri Lanka - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Gert - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Sri Lanka

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

25 Februari 2015 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Dag beste lezer,

Mijn inmiddels traditionele reisje naar een land waar ik nog niet eerder geweest ben begint uit de hand te lopen. Ik begon 15 jaar geleden met reisjes van een week binnen Europa maar na uitstapjes naar Syrië ( nu niet echt aan te raden) en Egypte ging ik de afgelopen twee jaar naar Senegal en Ghana. En die ene week werd langzamerhand twee weken. Nu dus in Sri Lanka.

Het eerste dat mij opviel zijn de vriendelijke mensen. Dat begon al in het vliegtuig van Rome naar Colombo. De plaats naast mij was leeg en de steward stopte me een extra blik bier toe ' for your neighbour'. Een doofstomme man wees me in Colombo waar ik in de trein moest stappen en controleerde later of dat ook gelukt was. De guesthouseeigenaren doen echt alles om het je naar de zin te maken etc. En natuurlijk zijn er mensen die wat willen verdienen maar dat wordt nooit hinderlijk.

Ik begon met een treinrit naar Galle. Prachtige rit langs de zee. Wrang om te realiseren dat op dat traject bij de tsunami van 2004 een trein ven de rails is gespoeld met 1200 doden als gevolg. Galle heeft een fort dat door de Nederlanders in de 17de eeuw is gebouwd. Mijn guesthouse was dan ook keurig in de Leijnbaanstreet. En je kon ook in Weltevreden logeren.

Gisteren ben ik met de bus naar Uda Wawele national park gereisd. Die reis was een avontuur op zich. Met drie verschillende maar immer gammele bussen heb ik in 5 uur 150 kilometer afgelegd voor iets meer dan € 2. Een prachtig spektakel.

Vanochtend om 6 uur ging ik met 5 andere toeristen met een jeep het nationaal park in. Geweldig! Veel olifanten en buffels maar ook enkele krokodillen en twee jakhalzen. En dan vooral heel veel prachtige vogels, verschillende arendsoorten, veel soorten reigers maar ook bijeneters, ijsvogel en steltkluten. En nog veel meer.

Vandaag verder naar Ella gereisd. Dat ligt op 1000 meter hoogte dus het is aanmerkelijk koeler. Hier en daar wordt een haardvuur opgestoken en in mijn kamer is geen airco en geen fan. Er zijn hier veel rugzaktoeristen, vooral met baarden en teenslippers. Sowieso zijn er veel andere toeristen in het land.

Speciale vermelding verdient het eten. Tot nu toe heb ik elke avond heerlijke curry's gegeten. Allemaal verschillende smaken in kleine bakjes. Enorm lekker en het kost nog niks ook.

Hartelijke groet

Gert

• 27 Februari 2015 - 09:14

Marian Kleine Schaars:

Lieve Gert,
    Geweldig weer je te volgen op je reizen!
    Geniet ervan
    Liefs marian ook namens bert

• 28 Februari 2015 - 21:20

Klaartje:

Leuk te lezen, Gert, veel plezier!!!!