Alleen verder - Reisverslag uit Beijing, China van Gert - WaarBenJij.nu Alleen verder - Reisverslag uit Beijing, China van Gert - WaarBenJij.nu

Alleen verder

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

14 Mei 2006 | China, Beijing

Hoi allemaal,

Afgelopen donderdag was het weer vroeg opstaan. Om 8 uur vertrok de trein van Ulan Bataar naar Beijing; deze kwam vrijdagmiddag om 14.30 uur in Beijing aan. Ook deze treinreis was weer mooi. Donderdag de hele dag dwars door de Gobi-woestijn getrokken. Veel steen en zand; af en toe een kudde paarden, kamelen of koeien en een heel enkel dorpje of een stad. We stopten enkele keren in stoffige woestijnstadjes. In de trein was het net zo stoffig als buiten. In de gang was er een complete zandstorm.

De vrijdag in de trein was wat minder, ook al omdat het de hele dag regende; daardoor was de Chinese muur ook nier erg goed te zien. Vrijdag kwam er dus een eind aan 135 uur treinen van Moskou naar Beijing: ik vond het fantastisch en kan het iedereen warm aanbevelen.

In Beijing werden we al snel naar ons hotel gebracht en daarna gingen we de stad in. Voor Elly en weerzien na 18 jaar, voor mij na 5 jaar en voor Bertil de eerste keer. We zaten vlakbij het Tiananmen-plein en hebben daar een tijd rondgelopen. De stad heeft een enorem face-lift gehad: overal staan ultramoderne gebouwen; er wordt heet veel gebouwd en de oude volkswijken (hutongs) verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Gisterochtend vertrokken Elly en Bertil naar Amsterdam. Dat was voor ons alledrie best een lastig moment. Vooral Bertil huilde tranen met tuiten. Over 8 weken zie ik ze weer in Hanoi.

Ik heb me gisteren en vandaag per fiets verplaatst. De afstanden zijn groot en dan is dat erg handig. Gisteren veel tijd besteed aan het kopen van een kaartje naar Pingyao waar ik over twee uur heen ga. Tenminste dat hoop ik want het kaartje kan ik verder niet lezen en ik heb geen flauw idee hoe laat ik aankom. Ik verwacht aan het eind van de nacht.

Vandaag ben ik naar het Beihan-park geweest: een gigantisch park in het midden van de stad met een enorme vijver. Erg mooi en relatief koel in de verder erg hete stad (30 graden). Daarna ben ik naar de Beijing-Zoo geweest. Natuurlijk voor de panda's die ik in volle glorie heb aanschouwd.

Wat ik hier ook weer geweldig vind is het eten. Voor een paar euro's worden je de meest fantastische gerechten voorgezet. Gisteren had ik een bonenschotel met rijst naar binnen gewerkt toen mijn tweede bestelling kwam: dat bleek een gestoomde vis in zoetzure saus te zijn. Het kreng was zeker 30 cm. lang. Dat was nog een heel gedoe met stokjes.

Verder is het straatleven prachtig: vooral in de wat stillere straatjes is het een geweldig spektakel van allerlei handel en ander gedoe. Ik vermaak me dus wel weer!

Groetjes

Gert

  • 14 Mei 2006 - 11:25

    Gerard Mentz:

    Weer een leuk verhaal en leuke foto's zie ik hier. Aleen het vergroten lukt me niet...eens kijken wat ik fout doe. China lijkt me zeer interessant...mogolie en rusland sla ik voorlopig nog even over Gert :-) In ieder geval leuk je zo te volgen...en denk aan je gewicht met al dat lekkere eten...:-)

  • 15 Mei 2006 - 06:23

    Milly:

    Leuk om de foto's te zien. Het is hier tegen alle weersverwachtingen in nog steeds stralend weer. Dat moet je nu allemaal missen.

  • 15 Mei 2006 - 06:26

    Annemarie Koopmans:

    Hallo Gert, hoezo alleen verder? wij reizen in gedacht toch met je mee, geniet ervan.

  • 15 Mei 2006 - 12:57

    Judy:

    Wat een indrukken doe jij op. Gert op de fiets; 1 met de 100.000-en Chinezen, met de stroom mee. Eet er goed van, zo'n reis "vreet" energie! Ben benieuwd of je een ticket naar Pingyao hebt gekregen.

  • 15 Mei 2006 - 21:30

    Debbie Kwanten:

    Hoi Gert,
    Wat een dagen hebben jullie gehad! Elly vertelde er vanochtend zo enthousiast over. Kreeg dit adres van haar en heb zojuist al je verhalen gelezen. WAUW! Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Veel plezier!

  • 16 Mei 2006 - 06:32

    Carolien:

    Zaterdagmiddag, een uur na aankomst in Utrecht had ik Bertil aan de tel. De ratjes! Alive and kicking gelukkig. Goede reis verder, en eet smakelijk, zo te lezen lukt dat prima.

  • 16 Mei 2006 - 10:31

    Sharon:

    9 million bicycles in bejing.... jij ervaart het allemaal zelf. klinkt facinerend en de treinreis doe ik je heel graag nog eens na...

  • 16 Mei 2006 - 19:58

    Elly:

    In het fotoboek, los van de geschreven berichten heb ik weer een serie foto's geplaatst. De rest van de foto's tot en met Peking volgt hopelijk morgen. Die moet ik nog een omschrijving geven.

  • 18 Mei 2006 - 09:22

    Machteld:

    Dank voor de mooie sjaal die ik van Elly in ontvangst heb mogen nemen. Kijk uit naar je volgende verhaal want spannend lijkt het me zeker. Of dat een kaartje je wel daar brengt waar je wilt wezen. Gelukkig heb je tijd genoeg om als je helemaal verkeerd uitkomt dit te herstellen. Hen van Elly gehoord dat Bertil snel leert. Het afdingen ging hem zeer goed af.

  • 18 Mei 2006 - 19:58

    Es:

    Ha!

    We zien nu pas dat er nu al foto's te zien zijn.
    Ik heb ze opgeslagen (wij hebben nog geen adsl) maar na een check blijkt dat dat niet goed werkt. Ze hebben een postzegel formaat (van een NIET-ontwikkelingsland)en als je ze vergroot is het lelijke abstracte kunst.
    Binnenkort even de tijd nemen.
    Veel plezier in Thailand!
    Doe niets wat Michel H. ook niet zou doen.

    Groet,
    Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 43876

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: