met z'n 3-en in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Gert - WaarBenJij.nu met z'n 3-en in Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Gert - WaarBenJij.nu

met z'n 3-en in Vietnam

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

16 Juli 2006 | Vietnam, Hué

Hoi allemaal,

Afgelopen maandag heb ik Elly en Bertil van het vliegveld in Hanoi opgehaald. Goed om weer met z'n 3-en te zijn.

De eerste twee dagen hebben we Hanoi verkend. Hanoi heeft een mooie oude Franse wijk. Het stikt er van de brommers. Duizenden, tienduizenden rijden er rond. Eigenwijs als we zijn hebben we alledrie een fiets gehuurd en hebben ons in het chaotische verkeer gewaagd. Met een combinatie van brutaliteit, gezond verstand en mazzel bleken we een heel eind te komen.

We zijn in Hanoi onder meer naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest. Die is hier ongeveer heilig verklaard. Niet onbegrijpelijk gezien de roerige geschiedenis van Vietnam. Hij staat op alle bankbiljetten, figureert op veel afbeeldingen etc.

Een van de leukste dingen in Hanoi vond ik dat tegen het vallen van de avond overal vaatjes dagvers bier worden bezorgd. Vervolgens neme men plaats op een krakkemikkig stoeltje en voor 10 eurocent per glas wordt een fris biertje getapt.

Vanuit Hanoi hebben we een driedaagse tocht naar Halong Bay geboekt. Die hebben we vervolgens nog met een dag verlengd. De eerste dag hebben we na een busreis van 3,5 uur naar de haven, de hele dag gevaren tussen de prachtige karstformaties in zee. Er zijn duizenden eilandjes in de baai, vaak niet meer dan een steil uit zee oprijzend begroeid rotsblok. We bezochten enkele druipsteengrotten en zwommen in de lauwwarme zee. De eerste nacht van de tour sliepen we op de boot, de volgende dagen op Catba Island. Leuke trip met een kleine groep. Hoe ze dat in vredesnaam voor de 40 dollar p.p. (inclusief alle vervoer, 2 nachten verblijf en 7 prima maaltijden) kunnen doen is me een raadsel.

Aan zee kun je uiteraard ook lekkere vis en zeevruchten eten. Verser dan hier lukt het niet. Je wijst de gewenste vis en ander spul aan. Het wordt uit het aquarium gevist en tien minuten later ligt het slachtoffer gegrild en wel op je bord. Niet goed voor tere kinderzielen, maar wel lekker.

Vannacht weer eens een nachttrein genomen, ach het was weer een tijdje geleden. We zijn van Hanoi naar Hue gereisd in het centrum van Vietnam. Daar vanochtend na een reis van 14 uur aangekomen.

Zo dat was het voorlopig wel weer. Elly heeft wel een digitale camera en zal straks proberen wat foto's te uploaden.

Groeten

Gert

• 16 Juli 2006 - 17:08

Jenneke:

Hoi Gert, Elly en Bertil,
    Leuk om nu weer eens foto's erbij te zien! Ben er zelf nog niet achter hoe dat moet, maar dat gaat ongetwijfeld nog komen.
    Vietnam ziet er prachtig uit, en jullie lekker relaxed.
    Ik kan jullie overigens nu uit eigen ervaring melden dat de Russen er ook in de zomer niet aardiger op worden. Ondanks het mooiere weer wat het nu ongetwijfeld is dan toen jullie hier in Moskou waren. Dat neemt niet weg dat ik wel geniet nu mijn reis ook is begonnen. Ik blijf jullie reis ook volgen! Geniet van Vietnam!

• 17 Juli 2006 - 06:21

Annemarie:

Hallo Gert en Fam, wat een leuke foto's. Gert je ziet er goed en ontspannend uit, volgens mij is dit helemaal jouw vakantie, landen en mensen. Geniet ervan en tot schrijf.

• 17 Juli 2006 - 07:31

Milly:

Leuk om er wat foto's bij te zien. De verhalen zijn nu ook voor mij herkenbaar.
    groeten uit een zeer warm Wageningen

• 17 Juli 2006 - 20:31

Evert:

de mooiste foto is wel Gert op de fiets door Hanoi, met een T-shirt waarop Laos staat, zijn knieen zowat op oorhoogte en een mandje voorop. Je houdt de hollandse tradtitie hoog en dat is mooi. Veel plezier

• 18 Juli 2006 - 19:55

Ruud:

Leuke foto's, en gezamenlijk reisplezier is vast ook wel weer erg leuk & enerverend (alhoewel op afstand velen hebben kunnen meegenieten)Dagvers bier lijkt mij, gezien de gemiddelde temperatuur alhier, trouwens ook wel een aanlokkelijk perspectief. Gegroet, en alle soorten van genoegen samen!

• 19 Juli 2006 - 11:18

Simonne:

Hoi Gert,
    Het is nu rustig aan het vakbondsfront (dat woord heb ik nog niet gezien op jouw weblog; meteen vergeten maar weer!. En dus tijd om jouw belevenissen eens te bekijken. Erg leuk om te lezen, dat komt ook door jouw schrijfstijl. Sommige dingen zijn herkenbaar omdat ik er ook ben geweest. Geniet nog lekker van de rest van je reis.

• 20 Juli 2006 - 19:03

Ingrid Meijer:

Hoi Gert,en natuurlijk Elly en Bertil.
    Wat ontzettend leuk om je weer even te zien op de foto's,ja verhalen laten je verbeelding werken maar dit is toch wel heel sprekend.
    Weer erg genoten van je verhalen.
    nog veel plezier met z'drieen

Gr Ingrid