Op een mooie pinksterdag in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gert - WaarBenJij.nu Op een mooie pinksterdag in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gert - WaarBenJij.nu

Op een mooie pinksterdag in Laos

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

04 Juni 2006 | Laos, Luang Prabang

Hoi allemaal,

Dat met die trekking in Chiang Mai is dus niet gelukt en daarom ben ik iets eerder dan de bedoeling was naar Laos afgereisd. Dat is echt een wereld van verschil met Thailand.

De toch wel enigszins magische Mekong rivier markeert de grens tussen beide landen. Het is nog geen drie minuten varen en het visum on arrival in Laos was ook snel geregeld.

Vanuit de Laotiaanse grensplaats Hyai Xie vertrekt elke dag een slowboat naar Luang Prabang. Die boot heb ik dus vrijdag en zaterdag genomen. Twee dagen telkens 8 uur varen over de Mekong rivier met een overnachting in Pakbeng. Niet echt een cruise want het zijn allemaal houten bankjes die ook nog niet al te groot zij. De zit voor de Matteus Passion op houten kerkbankjes stelt daarbij niets voor. Tegelijkertijd was het prachtig. In een tamelijk gezapig tempo trekt een fraai heuvellandschap aan je voorbij. Er wordt regelmatig bij een onooglijk dorpje langs de rivier aangelegd voor in- of uitladen van passagiers of vracht. De overnachting in Pakbeng was ook fraai. Van 7 uur 's avonds tot 11 uur 's avonds wekken de generatoren electriciteit op. Daarna moet je het met zaklantaarns en kaarsen doen. Warme douches bestaan niet.

Gisteren aan het eind van de middag in Luang Prabang aangekomen. Een oude Franse koloniale stad die op de World Heritage lijst staat. Als je niet al te goed kijkt waan je je in de Provence in augustus. Jeu de Boules, baguettes en pastis. Alles is compleet. Tegelijkertijd spelen die Franse invloeden zich af in een volslagen andere achtergrond:

- vannacht om 4 uur werd ik wakker doordat de Boeddhistische monniken tegenover mijn guesthouse gewekt werden door het slaan op enorme trommels; om 6 uur vertrok het hele spul in processie door de stad
- vandaag ben ik naar mooie watervallen in de omgeving geweest. Onderweg passeerden we zeer armoedige dorpjes. Laos is echt nog een ontwikkelingsland. Honger heb ik nog niet gezien (als ik dat kan beoordelen) maar verder is het helemaal niks
- je kunt op de markt vogeltjes in hele kleine kooitjes kopen. Dit keer niet om op te eten of voor je voordeur in een kooi te hangen zoals elders in Azie, maar met de bedoeling om de vogeltjes de vrijheid te gunnen. Die zijn inmiddels zo verzwakt dat ze volgens mij onmiddellijk weer gevangen worden.
- de lokale munteenheid is de Kip. De koers is 10000 Kip voor een dollar en het grootste bankbiljet is 2 dollar waard. Ik loop dus met een enorme bundel pluimvee rond.

Ik logeer hier in een oud koloniaal huis. Kamer is 5 meter hoog, compleet met entresol, airco, koelkast en tv en is zeker 5 bij 5 meter. Kost meer dan gemiddeld maar financiele bijdragen van jullie zijn nog steeds niet echt nodig.

Voor wie het nog niet doorheeft: ik vind Laos echt geweldig. Houd het hier zeker nog wel enkele weken vol.

Groetjes,


Gert

  • 04 Juni 2006 - 19:16

    Jan VD:

    Hoi Gert,
    Naar de Mattheus neem ik altijd ene kussentje mee ;-)

  • 05 Juni 2006 - 20:48

    Jenneke:

    Hoi Gert,
    Je verhaal over de lokale KIP doet met denken aan de Kip-index die Lodewijk de Waal ooit heeft bedacht, d.w.z. hoe groot percentage van je inkomen heb je in een land nodig om een kip van te kunnen kopen? In Laos wordt deze kip-index dus opeens van een andere orde.. :-) Overigens vond ik die index persoonlijk al een lastige... hoe moet dat nou als vegetariër?!? En dus in boedistische landen (alhoewel in de meeste boedistische landen 'gewoon' kip wordt gegeten..)?!?
    Geniet verder... er genieten via je verhalen velen met je mee!
    groet
    Jenneke

  • 06 Juni 2006 - 08:13

    Willem (van De Fysio):

    hoi Gert,
    Ik heb je site vandaag voor het eerst bekeken en je verslag leest als een spannend jongensboek.
    Wat een prachtige reis maakten jullie en maak jij nu nog in je uppie!
    Veel plezier verder en kom heelhuids terug
    groeten Willem.

  • 07 Juni 2006 - 09:03

    Judy:

    Net zoals laos een onmisbaar ingrediënt voor mijn sambal goreng is, is
    Laos op jouw sentimental journey een must! Wat een contrasten ervaar je weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 43878

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: