Aangekomen in Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert - WaarBenJij.nu Aangekomen in Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Vientiane

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

09 Juni 2006 | Laos, Vientiane

Hoi allemaal,

Na mijn vorige bericht ben ik nog twee dagen in Luang Prabang gebleven. Die stad verveelt niet snel. Enerzijds veel sfeer en een mooie omgeving; anderzijds zeer ingesteld op toeristen (en dat is soms ook wel handig). Ik ben nog een dag op pad geweest naar een paar mooie grotten aan de Mekong.

Woensdag heb ik 7 uur in de 'ordinary' bus naar Phonsavan (in het Noord-Oosten van Laos) gezeten. Ordinary betekent de goedkoopste vorm: geen airco, stoelen die betere tijden hebben gekend en stoppen op veel plaatsen waar je niet zou willen stoppen. Tegelijkertijd zijn de wegen in Laos kennelijk nogal verbeterd want we kwamen twee uur eerder aan dan de Lonely Planet voorspelde.

Gisteren heb ik vanuit Phonsavan een prachtige excursie gemaakt naar de Vallei der Kruiken. Er zijn in de omgeving enkele tientallen sites waar uit rotsen gehouwen kruiken zijn gevonden van 1 tot 3 meter hoog. Niemand weet precies hoe oud ze zijn (tussen de 1500 en 2500 jaar) en waarvoor ze gediend hebben (verhalen gaan over urnen tot drankvoorraadkruiken). We bezochten de drie voornaamste sites en ik prees me wederom gelukkig om op een unieke plaats op deze aardbol te zijn.

De provincie waarin Phonsavan en de vallei der kruiken ligt is door de Amerikanen in het stenen tijdperk teruggebombardeerd (en zoals de ouderen onder zich zullen herinneren: Kissinger heeft daar de Nobelprijs voor de Vrede voor gekregen). Dat is goed te merken: overal bomkraters. Verder liggen er veel landmijnen en niet gedetoneerde bommen. De laatste paar jaar is er veel opgeruimd maar je moet nog steeds binnen de lijntjes van de aangegeven wandelpaden blijven. We zijn gisteren ook nog naar de voormalige provinciehoofdstad geweest die volledig platgebombardeerd werd en daarna verlaten is.

Ik ben zojuist van Phonsavan naar Vientiane gevlogen. Omdat het vliegtuig pas om 16.30 uur vertrok heb ik vandaag een beetje met de ziel onder mijn arm door Phonsavan gelopen. Daar is niks te beleven. Wel veel tijd om te lezen. Dat vliegtuig van Lao Airlines was ook fraai. 16 passagiers, de bagage stond in het gangpad en van x-ray hadden ze nog niet gehoord. Daarnaast bleken we een piloot met hoogtevrees te hebben want we kwamen nauwelijks boven de wolken.


Zit nu dus in Vientiane en heb net mijn eerste Beerlao aan de oevers van de Mekong weer gedronken.

Ik groet u wederom allen!

Gert

  • 09 Juni 2006 - 13:42

    Gerard Mentz:

    Leuk bericht en wat maak je wat mee! Helaas kan ik je even niet volgen want ik ga heel gewoon even een 14 dagen naar mijn geliefde eiland palma de mallorca. Ik weet dat is natuurlijk een zeer ordinaire gewone vakantie, maar dan heb ik in iedere geval 14 dagen zon.... ofschoon het hier eerdaags tropisch warm blijkt te worden. Ik zal zeker bij terugkomst je verhalen lezen. Het gaat je goed Gert!

  • 09 Juni 2006 - 19:49

    Elly En Rob Verton:

    Hé Gert,
    Door alle drukte met de verhuizing niet eerder tijd gehad om je te volgen.
    Nu dus even gekeken erg mooi zeg. Wij wensen je nog heel veel plezier in het mooie Azië
    groet Elly en Rob

  • 10 Juni 2006 - 09:02

    Angela:

    Hoi Gert,

    Wat een reis!! Om jaloers van te worden. Deze week krijgen wij in NLI in ieder geval wel de tropische temperaturen. De omgeving denken we er maar bij!!
    Groetjes Angela

  • 10 Juni 2006 - 19:10

    Lynne, Bob, Sanne, Julie & Hilda Ekdom/Schenk:

    Leuk zeg zo`n site. Op dit moment zitten Elly en Bertil hier te eten. Groetjes en een Dikke kus van ze. Maar ik denk dat we snel wel weer zullen praten over de reis.

    Groetjes.

  • 12 Juni 2006 - 12:22

    Milly:

    er is even een snikheet weekendje tussen gekomen maar ik zit weer op mijn werk en blijf je volgen.

  • 12 Juni 2006 - 17:55

    Willem:

    Je ontwikkelt je wel zo in het oosten van Azie. Je moet dus wel van tevoren erg goed weten wat je allemaal wilt zien en kunt zien. Ik heb nooit begrepen dat Laos erg mooi was, maar nu krijg ik daar toch een ander idee van. Succes met alles daar in het oosten
    Liefs Willem

  • 14 Juni 2006 - 08:03

    Joke Van Zelst:

    Hoi Gert,
    Ik lees dat je het erg naar je zin hebt, we zijn hier het db van de or toch wel een beetje jaloers op je.Dat komt mede omdat je erg leuk schijft.
    Nou nog heel veel plezier toegewenst van ons Joke

  • 14 Juni 2006 - 10:33

    Willy Witte:

    Bij elk nieuw bericht uit Laos denk ik: bofkont !!!
    Ik zou graag met je ruilen nu.
    groeten

  • 15 Juni 2006 - 19:46

    Geertje Baardwijk:

    Van Elly's vader hebben we het verslag mogen lezen en zijn diep onder de indruk dat je dat aandurfd om in je uppie zo'n reis te ondernemen. Wij zijn ook in Thailand geweest en daarom is het extra leuk. Een gode reis gewenst en tot horens

  • 21 Juni 2006 - 12:49

    Sharon Blair:

    Jaja, ik zie groen van jaloezie....kan nu helemaal niet meer wachten tot onze vakantie naar Indonesie. Ondertussen is het hier (als niet-voetballiefhebber) genieten van oranje vlaggetjes in de straat, oranje t-shirts, televisies op ieder terras en niet te vergeten de reuze-wuppie die weer helemaal terug van weggeweest is. Of genieten van fusieperikelen. Kortom, blijf vooral met je hoofd in Azie, geniet van alle indrukken en vertel die Cambodjanen maar dat ze op Nederland moeten wedden:-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 43878

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: