Korte evaluatie van Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert - WaarBenJij.nu Korte evaluatie van Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert - WaarBenJij.nu

Korte evaluatie van Laos

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

16 Juni 2006 | Laos, Vientiane

Hoi allemaal,

Het bestaat nog: plaatsen zonder internetcafé. Daarom heeft het plaatsen van dit bericht wat langer geduurd.

Ik ben tot en met afgelopen maandag in Vientiane gebleven. Die stad stelt niet zo heel veel voor. De hoofdstad heeft 200.000 inwoners en een dorpse sfeer. Het leukst was elke avond aan de Mekong gegrilde vis of iets dergelijks eten bij zonsondergang en een verfrissend briesje. De BeerLao die ze hier hebben smaakte daar best bij. In Vientiane heb ik ook mijn Laotiaanse visum verlengd; aan de grens krijg je een visum voor 15 dagen. Die visumverlenging was een mooie gang door de bureaucratie.

Na Vientiane ben ik met de nachtbus naar het uiterste Zuiden gegaan. De Mekong vormt daar een soort interne delta en er liggen honderden kleinere en grotere eilanden in. Op twee daarvan Dondet en Don Khong heb ik een nacht doorgebracht. In Dondet is geen electriciteit, dus dat was 's avonds bij de generatoren naar voetbal kijken. Als iemand een fruitshake bestelde ging het beeld op zwart want zoveel kracht had de generator ook weer niet. Don Khong is een stuk groter en daar beschikt men over meer voorzieningen. Zelfs twee plaatsen met internettoegang alleen lag de verbinding er al drie dagen uit.

Gisteren ben ik weer wat verder naar het Noorden gegaan naar het Bolaven Plateau. Een hoogvlakte (1200 meter) vooral bekend van de koffieplantages en enkele schitterende watervallen. Ik logeerde in een mooi resort ( www.tadfane.com) met schitterend uitzicht op de watervallen.

Vanochtend naar Pakse gereisd; een voor Laotiaanse begrippen grote stad waar weinig te beleven is. Morgen ga ik naar Champasak, volgens de boekjes een indrukwekkend Tempelcomplex. Zondagochtend vroeg vlieg ik dan naar Siem Reap in Cambodia om daar uitgebreid Angkor Wat te gaan bekijken.

Een paar waarnemingen aan het eind van mijn verblijf in Laos:

- de Mekong rivier is de levensader van Laos en die heb ik nu van Noord naar Zuid op veel verschillende plekken gezien. Verveelt nooit.
- het is hier volledig off-season. Daardoor is er op veel plekken geen toerist te bekennen. Op Don Khong bijvoorbeeld waren ca. 15 guesthouses en er waren precies 6 gasten. In Tad Fane heb ik met de enige twee andere gasten de hele omzet voor een dag bepaald.
- het vervoer is een geweldige belevenis. Behalve de luxe nachtbus van Vientiane naar Pakse zou in Nederland niets door de APK komen. Bussen zijn meestal Koreaanse afdankertjes of vrachtwagens met passagiersbankjes. De vervoermiddelen zijn naast personenvervoer ook bedoeld voor vrachtvervoer. Van alles wordt de kar opgehesen. Vis (levend en dood), balen rijst, kippen, biggen (in een zak gepropt) you name it. Zo werden er op enig moment 4 geiten op het dak gehesen. Om ze een beetje rustig te houden had men de poten per beest aan elkaar gebonden. Het gemekker was binnen hoorbaar.
- Laos moet het naar mijn mening niet hebben van de prachtige natuur of andere bezienswaardigheden. Wat het land bijzonder en daardoor zeer de moeite waard maakt is de sfeer. Zelden zo'n relaxte sfeer op straat gemerkt. Niemand maakt zich druk en iedereen hangt de hele dag in de schaduw een beetje te koekeloeren. Buitengewoon vriendelijke mensen zonder een greintje ambitie. In de Lonely Planet staat dat als de Vietnamezen rijst planten de Cambodjanen gaan kijken hoe de rijst groeit en de Laotianen gaan luisteren hoe de rijst groeit. Hoe het met Cambodja en Vietnam staat moet nog blijken, maar voor Laos klopt het.

Tot zover uw correspondent uit Laos,

Groetjes

Gert

  • 16 Juni 2006 - 12:55

    Machteld:

    Prachtige foto's van dat deel van je reis die je met z'n 3-en hebt afgelegd. Elly is ze van week komen laten zien. Jij zit vanavond klaar om ergens te 'hup-holland-huppen'? Gezien de datum van plaatsing van dit bericht is je timing goed: oranje moet ballen en je bent weer aangesloten op de buitenwereld.

  • 16 Juni 2006 - 13:40

    Evert:

    Het klinkt allemaal geweldig. Vooral ook het vervoer. Ik begin de kans dat ik je tref in de trein nu wel erg te missen....
    reis voorzichtig,
    E

  • 16 Juni 2006 - 15:09

    Joke:

    Je verhalen zijn geweldig.
    Denk je dat ik deze trip ook met Samsonite en beautycase kam maken. Of is dat wat onhandig?
    Geniet verder maar goed, wij genieten dan wel weer van je verhalen.

  • 18 Juni 2006 - 19:06

    Elly:

    De foto's van je Zeeuwse reisgenoot heb ik ontvangen. Ik heb er twee bij het bericht over jullie boottocht naar Luang Prabang gezet (zie bericht:"op een mooie pinksterdag...")

  • 18 Juni 2006 - 20:37

    Ruud:

    Het zijn prachtige reisverhalen waarop je de thuisblijvers tracteert. Veel plezier, en ik zie uit naar je volgende verhaal.

  • 19 Juni 2006 - 10:06

    Ben Krus:

    Leuke reisverhalen. nederland is toch wel een andere wereld.... Maar goed dat je toch ook in Laos een biertje kan kopen en WK voetbal kan kijken. demoderne techniek heeft toch overal weer wat op gevonden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 43901

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: