Angkor Wat is geweldig - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Gert - WaarBenJij.nu Angkor Wat is geweldig - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Gert - WaarBenJij.nu

Angkor Wat is geweldig

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

21 Juni 2006 | Cambodja, Khett Siem Reab

Beste allemaal,

Bij mijn vorige bericht vertelde ik wat over het vervoer in Laos. Dat het allemaal nog veel fraaier kon bewees afgelopen zaterdag. Ik wilde naar Champasak, een fraai tempelcomplex 50 kilometer ten Zuiden van Pakse. Op de heenweg was te merken dat het de grote marktdag was in Pakse. In de truck met bankjes zouden voor Laotiaanse begrippen 15 a 20 mensen redelijk comfortabel moeten kunnen zitten (overigens op voor mij al veel te kleine bankjes). Men wist er nu 45 in te proppen en vrijwel iedereen had de inkopen ook mee (en dat is heel wat anders dan de zaterdagse boodschappenkar bij Albert Heijn). Een deel van de handel ging op het dak en de rest moest tussen ons in gepropt worden. Na 40 benarde kilometers werd de Mekong bereikt. Die werd overgestoken met een absoluut niet rivierwaardig pontje dat aan alle kanten kraakte. Aan de overkant van de rivier stond al een motor met zijspan klaar om mij de laatste kilometers te vervoeren. Ook een fraai vervoermiddel: aan een motor is met schroeven en plakband een bakje bevestigd waarin je volledig onbeschermd zit. Op de terugweg van het tempelcomplex kregen we een lekke band. Dat was geen probleem: de bestuurder ging staan op de pedalen om zo het gewicht wat beter te verdelen. Na 5 minuten zag hij in dat dat weinig zin had en werd de kar aan de kant gezet. De oplossing was al snel gevonden: de bestuurder regelde ergens een scooter en ik kon achterop mijn reis vervolgen. Aan de andere kant van de Mekong hield ik een motor aan met het verzoek mij naar de hoofdweg te brengen. Over de ritprijs van een dollar waren we het snel eens. Het zoontje van de bestuurder dat achterop zat werd op de benzinetank gehesen en ik kon achterop plaatsnemen. Aan de hoofdweg bleek het gedaan met het openbaar vervoer. Na een uur vruchteloos wachten vroeg ik aan de bestuurder van een Thais vrachtwagentje of ik mee mocht rijden naar Pakse. Dat kon: ik nam, samen met drie Thai, plaats in de open laadbak. We stopten bij iedere markt om inkopen te doen, maar uiteindelijk werd de bestemming bereikt.

Inmiddels zit ik sinds afgelopen zondag in Siem Reap in Cambodja. Daar vlakbij ligt Angkor Wat en dat is werkelijk fabelachtig. Met stip binnengekomen in mijn niet bestaande lijstje 'mooiste dingen ooit gezien ter wereld'. Tussen 800 en 1400 jaar geleden is daar een enorme stad gebouwd met naar schatting 1 miljoen inwoners. Even voor het historische besef van mijn Amsterdamse collega's: toen lag er nog geen dam in de Amstel. Van die stad zijn alleen de tempels bewaard gebleven omdat de rest allemaal van hout was gebouwd. Er zijn ongeveer 10 grote tempelcomplexen (waarvan Angkor Wat de bekendste is) en enkele honderden kleinere tempels. Ik heb een driedaags ticket gekocht en twee dagen per fiets en een dag per tuktuk door dit gebied gecrosst. Je mond valt telkens wijd open van bewondering.

Wat wel opvalt, zeker bij de tempels is dat het hier allemaal een stuk harder is dan in Laos. Je wordt constant aangesproken met de vraag om 'colddrinks, postcards, beer, en guidebooks' te kopen en af en toe kan dat behoorlijk vasthoudend gebeuren.

Cambodjanen zijn ook gek op voetbal. Nog gekker echter op gokken op voetbal. Ik begreep dat de premier de bevolking gewaarschuwd heeft niet te gaan wedden om koeien etc. omdat daar alleen maar problemen van komen. Ik begreep dat er onverantwoorde bedragen worden ingezet op landen waar de heren nog nooit van gehoord hebben. Ik werd ook al snel benaderd door een jongen met een soort totoformulier in de hand die me vroeg wat ik verwachte van Kroatie-Japan. Ik heb hem gemeld geen enkel verstand van voetbal te hebben. Sommigen onder u zullen dat kunnen beamen.

Hartelijke groet

Gert

  • 21 Juni 2006 - 11:31

    Willy Witte:

    Voor de zoveelste keer wou ik dat ik met je kon ruilen!
    Breng je nog een bezoek aan het hedendaagse floating village op het Tonle Sap? Ook leuk hoor.




  • 21 Juni 2006 - 13:36

    Milly:

    Inmiddels valt mijn mond ook open van verbazing. Ik ben aan het inpakken en kom er aan!!

  • 26 Juni 2006 - 08:03

    Jan Van Dongen:

    Grandioos verhaal. Ik zie het allemaal voor me. Voel de pijn aan m'n achterste. Heb ook geen verstand van voetbal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 43894

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: