laatste bericht uit het Verre Oosten - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Gert - WaarBenJij.nu laatste bericht uit het Verre Oosten - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Gert - WaarBenJij.nu

laatste bericht uit het Verre Oosten

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

29 Juli 2006 | Vietnam, Can Tho

Beste allemaal,

Het wordt zo langzamerhand tijd voor enige contemplatie. Vandaag ben ik precies drie maanden op reis. Nu is dat niet zo erg, maar over drie dagen vliegen we weer naar Nederland en over 4 dagen ben ik weer thuis. Enkelen van jullie hoor ik denken dat ik niet moet klagen na zo'n lange periode. Goed dat zal ik proberen, maar ik had het nog wel een tijd volgehouden.

Reizen in Vietnam levert wisselende ervaringen op. Mensen zijn over het algemeen aardig (en willen graag wat verdienen), het eten is goed en er valt een hoop te zien. Grootste nadeel vind ik dat je nauwelijks op eigen gelegenheid kunt reizen. Het vervoer over lange afstanden gaat veelal per toeristenbus en als je ergens zit kun je de omgeving vaak alleen met een georganiseerde tour bekijken. Het heeft daarom wel wat weg van een georganiseerde groepsreis waarbij de groep steeds wisselt.

Op nagenoeg iedere schoorsteenmantel in Vietnam is de komende tijd een foto van Bertil te bewonderen. Hij moet voortdurend op de foto met een Vietnamees gezin. Meestal in z'n uppie maar soms met ons er ook bij. Ach dat levert ons weer wat minder schuldgevoel op als we een Vietnamees fotograferen.

Het vorige bericht kwam een week geleden uit Nha Trang. Daar hebben we op zondag een eilandentocht gemaakt compleet met snorkelen en drijvende bars. Daarna zijn we naar de bergen geweest naar Dalat. Dat was wel wennen met het weer. Het regende er veel en bij windkracht 8 en een graad of 20 leek het wel herfst. Dat idee werd nog versterkt door het feit dat veel Vietnamezen met winterjassen, muts en handschoenen op de motor zaten. Gelukkig droegen ze dan nog wel teenslippers daaronder. Daar hebben we een auto met chauffeur en gids gehuurd en hebben ons langs de bezienswaardigheden laten rijden. Vooral een erg mooie waterval gezien.

Vervolgens een lange busreis naar Ho Chi Minh City. 7 miljoen inwoners en evenzovele motorfietsen. Dat levert prachtige beelden op. Oversteken is af en toe wat hachelijk maar met enig bravoure is dat steeds zonder ongelukken afgelopen. Mooie Franse gebouwen van eind 19de/begin 20ste eeuw en enkele fraai musea. Vooral het oorlogsmuseum was boeiend. Veel foto's en documentatie over de Amerikaanse oorlog (zoals die hier heet).

Gisterochtend zijn we vertrokken voor een 3-daagse tocht door de Mekong-delta. Dat is tot nu toe erg fraai. De Mekong splitst net voor die in zee uitkomt in ontelbare delen op en dat levert een prachtig schouwspel op. Het hele leven (wonen, handel, vervoer) speelt zich op en rond het water af. Gisteren enkele uren met een motorboot daar rondgevaren en vandaag werden we geroeid (jawel) door een mevrouw van hooguit 50 kilo. Die had er nog een hele hijs aan.

De planning van de tour is niet altijd even geweldig. Gisteravond waren we om 22.30 uur in het hotel en we moesten om 6.30 uur vanochted weer aan het ontbijt zitten. Morgen zelfde tijd ontbijt maar vandaag waren we al om 16.00 uur ter plaatse.

De foto's volgen morgen als we weer bij de rest van de bagage in Ho Chi Mih City kunnen. Dan hebben we nog twee dagen daar en woensdagochtend staan we op Schiphol. Ik zal me vanuit Utrecht weer bij u melden.

Groet

Gert

• 30 Juli 2006 - 02:16

Jenneke:

Hai Gert en familie!
    Vanuit het nog verdere oosten (hier is het alweer de volgende dag)nog een groet. Sterkte met de thuiskomst. Ik heb genoten van al je verhalen en geniet nu van mijn eigen ervaringen hier in het geweldige China. Misschien kan je door die te volgen nog een beetje het verre-oosten-gevoel vasthouden?!
    Goede thuisreis.

• 30 Juli 2006 - 07:43

Ruud & Lineke:

Goede reis naar huis, en veel naplezier. Na onze 'wereldreis' door Zweden en Noorwegen zit 'n retourtje Utrecht er vast wel in.
    Groeten!

• 30 Juli 2006 - 12:11

Joke:

Goede reis naar huis!

• 30 Juli 2006 - 18:31

Debbie Kwanten:

Hoi Gert, Elly en Bertil, Wat is het snel gegaan! Nog een paar hele fijne laatste vakantiedagen in Vietnam! Verwacht natuurlijk wel dat Elly maandag (oei nog niet aan denken!) in haar nieuwe kleren op het werk verschijnt.
    PS. Klopt het dat Vietnamezen ronde(re) ogen hebben dan Chinezen en dat de laatsten echte spleetogen hebben? Kon het op de foto's niet helemaal goed zien. Aan de oogvorm zou je moeten kunnen zien, heb ik horen zeggen, uit welk land een Aziaat vandaan komt.

• 31 Juli 2006 - 12:02

Betty:

Mooie laatste foto, met dat evenwicht zal het wel weer goed komen! Goede reis terug en tot ZIENS!