Ma'a as-salamaa Oman, namaste India - Reisverslag uit Masqat, Oman van Gert - WaarBenJij.nu Ma'a as-salamaa Oman, namaste India - Reisverslag uit Masqat, Oman van Gert - WaarBenJij.nu

Ma'a as-salamaa Oman, namaste India

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

28 April 2016 | Oman, Masqat

Beste lezer,

En daar zit ik dan in mijn uppie op de hotelkamer in Muscat. Net Elly weggebracht naar het vliegveld. Morgenochtend ga ik alleen verder met het vliegtuig naar Chennai in India. Om met een gewaardeerde collega te spreken: wel spannend maar niet eng.

Oman is echt een geweldige bestemming die ik zonder meer kan aanbevelen. Het is een prachtig land met veel woestijnlandschap maar dan wel boeiend met hoge bergen, canyons, wadi's, oases, zandwoestijnen en steenwoestijnen. En dat afgewisseld met veel forten en boeiende steden. Een aantal jaren geleden waren we in Dubai, maar vergeleken met Oman is dat een megalomane betonkolos in een heel grote zandbak.

Dit land wordt in een razend tempo gemoderniseerd. Vandaag waren we in het Royal Opera House in Muscat, een fantastisch mooi gebouw in Oosterse stijl, pas het tweede operahuis in de Arabische wereld. En omdat Oman geen eigen operagezelschap of orkest heeft worden gezelschappen uit Europa ingevlogen. Op de landkaart die op het vliegveld werd verstrekt stonden nog maar enkele snelwegen, maar er zijn nu al veel zesbaanssnelwegen klaar en er wordt nog heel veel gebouwd. Waar die zesbaanswegen voor nodig zijn is een raadsel. Er rijdt ongeveer geen sterveling maar het schiet wel mooi op. Overigens staan er langs die snelweg dan wel weer bordjes waarop gewaarschuwd wordt voor overstekende dromedarissen of geiten en dat soort bordjes zie je langs de A12 weer niet.

Het nadeel voor een toerist van die snelle modernisering is dat Oman daarmee niet beantwoordt aan het 1001-nacht beeld. Dat beeld zie je alleen in enkele souks en markten. Voor de rest worden, dankzij de oliedolars, overal luxe woonwijken uit de grond gestampt.

Ik ga zo nog even wat foto's bijplaatsen. Die kun je als het goed is zien door op het menu links op foto's te drukken. Het is nog een hele toer om ze bij het juiste reisverslag te krijgen maar ik doe mijn best.

Mijn volgende bericht komt dus uit India!

Tot dan,

Groet
Gert

• 28 April 2016 - 21:02

Elly:

Vanaf het vliegveld van Muscat kan ik dit verhaal beamen. En welke bordjes er langs de A12 staan, dat ga ik morgen zelf controleren.

• 28 April 2016 - 23:01

Martin:

mooi relaas gert
    is idd uitnodigend. Oman klinkt goed.
    we zijn benieuwd naar life verhalen van elly over oman
    goede reis naar india

• 01 Mei 2016 - 21:58

Bettie:

Mooi bericht en mooie foto's. De 1 mei manifestatie was geslaagd en Ajax ligt nog steeds aan kop, wat wil je nog meer?

Groet Bettie