Bevroren meertje - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Gert - WaarBenJij.nu Bevroren meertje - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Gert - WaarBenJij.nu

Bevroren meertje

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

06 Mei 2006 | Rusland, Irkutsk

Hoi allemaal,

De afgelopen vijf dagen is er van alles gebeurd. Of weer niet zo heel veel omdat we goeddeels in de trein hebben gezeten.

Ik was gebleven bij 1 mei in Moskou. Toen we die middag nog even het Gorki-park ingingen bleek daar een enorme permanente kermis te zijn. Dat hebben we geweten: Bertil won een grote oranje leeuw en die moet, mede gezien de aanstaande ontwikkelingen in Duitsland, natuurlijk mee naar Nederland. Elly is er mooi mee.

Op 1 mei 's avonds stapten we in de Baikal-express naar Irkutsk om daar op 5 mei in de ochtend weer uit te stappen. De treinreis was geweldig. Het lijkt idioot lang: 77 uur aan een stuk in de trein en dat is ook wel zo. We hebben ons echter geen seconde verveeld. We hadden gedurende de hele reis een 4-persoonscoupe met ons drieen dus dat was prima. Er ontrolt zich gedurende die dagen een enigszins eentonig maar boeiend landschap: veel berkenbomen, taiga's, moerassen etc. Een en ander gelardeerd met kleine dorpjes met allemaal houten huizen en zichtbare bittere armoe. En dan de steden waar we door reisden: het ene grauwe woonblok werd afgewisseld met het volgende. Om over de industrieterreinen maar te zwijgen. Er valt nog een hoop te doen.

Zo elke 4 uur stopte de trein 20 minuten om te fourageren. Dat leverde zeker twee uur een verzetje op: eerst veertig minuten nadenken wat er op het volgende station aangeschaft moest worden (wat er vervolgens meestal niet was), daarna de stop zelf en vervolgens een uur nabespreking en eten. De trein werd meestal omzoomd door tientallen vrouwen met los-vaste handel: gerookte vis, warme en koude broodjes, gekookte eieren, drank, sinasappels etc. Geweldig.

Ook het passeren van Omsk leverde de nodige spanning op. Wie het liedje van drs. P. kent weet waarom.

Gisterenochtend dus hier in Irkutsk aangekomen. Een vrij grote stad, koud (een graad of 5) en niet bijster veel te zien. Wel mooi om het verschil met Moskou te zien: mensen zijn vriendelijker en het is nog veel meer in oude tijden gebleven. De belangrijkste straat bijvoorbeeld heet Ulitsa Karla Marksa en deze wordt gekruist door de Ulitsa Lenina. Verder is het boeiend de mensen de weg te vragen naar het busstation of een internetcafé. Dat leidt steevast tot een spraakwaterval in vloeiend Russisch (en dan ook nog met een Oost-Siberisch accent)en een vage handbeweging in de richting waar het gevraagde zich ongeveer moet bevinden. Dat leverde dus consequent geen resultaten op.

Ons hotel is hier ook het vermelden waard: een aftands Intourist hotel waar de leidende kleur donkerbruin is. Gelukkig hebben we wel twee oranje schemerlampen om de zaak nog wat te verlevendigen, maar die zijn van het type die mijn ouders in 1968 al bij het grof vuil hebben gezet. Verder kan de verwarming niet uit en kan het derde bed (van Bertil) met geen mogelijkheid geheel worden uitgeklapt.

Vandaag zijn we naar Listvianka geweest aan het Baikalmeer. Dat was geweldig. Het hele meer (net zo groot als Nederland) is nog bevroren, maar begint te ontdooien. Dat levert prachtige geluiden en plaatjes van kruiend ijs op. Daarnaast hebben we in het Baikal museum nog Baikal-robben gezien. Wist niet eens dat er zoetwater "zee" honden waren. Verder was de verse gerookte vis uit het meer erg lekker.

Morgenochtend om 05.10 uur worden we van ons hotel afgehaald om met de trein naar Ulan Baatar te vertrekken. Daar komen we maandagochtend aan.

Je berichtje wordt zeer gewaardeerd. Kan ook naar mijn mail: gert-on-tour@hotmail.com

Hartelijke groet

ook namens Bertil en Elly

Gert

• 06 Mei 2006 - 17:53

Gerard Mentz:

Leuk verhaal weer. Het wordt tijd dat je een wat warme streek opzoekt al was het maar voor je rug... Ik zie al ook rusland moet ik overslaan :-)

• 07 Mei 2006 - 08:24

Joke:

Ha die family!
    Ook (o)ma heeft al iets voor Bertil gekocht om bij te dragen aan de orangje-gekte. Dus dat zit straks helemaal goed. Toch lullig als Nederland wereldkampioen wordt en je zit zelf in Cambodja, Laos of waar dan ook. Misschien moet je de leeuw dus zelf maar mee op reis nemen, Gert!

Groetjes, ook van Ma en Gerrie. We wachten met spanning op het volgende verslag.

• 07 Mei 2006 - 11:07

Machteld:

Succes met de grote oranje leeuw. We zullen hem met open armen ontvangen. ;-) Zie verder je hotmail.

• 08 Mei 2006 - 17:52

Bert Van Den Bosch:

Prachtige beschrijving. Gert kan je alsnog je alternatieve Noorderrondrit rijden. Heb met Peter zeer prettige stedentrip Florence gedaan. Had jullie mail willen sturen maar krijg terug dat via outlook geen mails meer naar hotmail(of v.v.) verstuurd kunnen worden. Zoals jullie je kunnen voorstellen snap ik daar natuurlijk weer geen bal van.
    Groet/ liefs Bert

• 09 Mei 2006 - 14:11

Sharon:

Heerlijk om met al die nieuwe indrukken het 'dagelijkse' leven van je af te zetten. Nu al zoveel ervaringen opgedaan en andere culturen opgesnoven, dat belooft wat voor de rest van de reis. Wij ploeteren hier ondertussen gewoon door:-)

• 09 Mei 2006 - 19:33

Angela:

Hoi Gert Elly en Bertil,
    Leuk om te lezen. Vandaag zei Daan nog dat hij het niets vond om een week opgesloten te moeten zitten in een trein. Maar met deze beschrijving klinkt het toch heel anders!! Geniet er maar van!!

• 10 Mei 2006 - 06:29

Milly:

Zit je op je werk lees je zo'n verhaal. Ik kan in ieder geval melden dat het hier heel heel mooi weer is.
    Het fotoboek is nog leeg. Kunnen we die ook verwachten?