De dierentuin loopt hier vrij rond - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Gert - WaarBenJij.nu De dierentuin loopt hier vrij rond - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Gert - WaarBenJij.nu

De dierentuin loopt hier vrij rond

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

22 Mei 2006 | Thailand, Lopburi

Hoi allemaal,

Vanuit een tropisch warm Lopburi, 150 kilometer ten Noorden van Bangkok groet ik jullie hartelijk.

De laatste dag in Xi'an had ik een tour geboekt naar het terracotta-leger. Het was boeiend om daar te zijn. Een paar duizend manshoge krijgers die meer dan 2000 jaar vergeten waren en in 1974 toevallig aangetroffen werden toen een boer een bron wilde aanboren. Veel van de krijgers staan er weer in oude glorie bij. Enige nadeel van dit soort 'must-sees' is dat de aanblik nauwelijks meer een verrassing is omdat je het al vaak op foto's en dergelijke hebt gezien. De tour ernaar toe was verder erg Chinees georganiseerd. We hadden een mevrouw met vlaggetje en microfoon die slecht Engels sprak. Omdat de tour de hele dag moest duren werden we ook langs allerlei tamelijk oninteressante zooi gevoerd en was er ook nog een verplichte stop bij een souvenirshop.

Dat slechte Engels werkt wel op je lachspieren. In Thailand is het al bijna net zo erg. Het type dat me aansprak met het woord 'vellyseephotelsul' bleek bij navraag een erg goedkoop hotel in de aanbieding te hebben.

Zaterdagochtend ben ik van Xi'an naar Bangkok gevlogen. Ik ben vanaf het station tegenover de luchthaven direct doorgegaan naar Ayutthaya, een kilometer of 80 ten Noorden van Bangkok. De voormalige hoofdstad van Siam met oneindig veel tempels in staat van ruine.

Die treinreis was prachtig (evenals die vanochtend naar Lopburi). Derde klas, een uur voor 22 eurocent. Je komt ogen tekort. Binnen lopen allerlei handelaren rond en het landschap buiten is al net zo boeiend.

In Thailand is de warme deken wel begonnen. Het is dag en nacht rond de 30 graden met een hoge luchtvochtigheid. Omdat ik even vergeten was dat in de tropen de UV-straling dwars door de wolken gaat ben ik gisteren redelijk verbrand.

Ik ben vanochtend dus naar Lopburi gereisd. Vrij kleine stad vooral bekend omdat er honderden apen door de stad lopen. Dat is een maf gezicht. Ze zijn voornamelijk geconcentreerd rondom enkele tempels, maar ook in de stad kom je er regelmatig een aan de wandel tegen.

Ik heb sowieso hier in Thailand al zoveel dieren gezien dat je er een middelgrote dierentuin mee kunt vullen: lizards van een dikke meter lang, waterschildpadden, waterslangen en veel mooie vogels. Dan praat ik nog niet over wat dood of levend op de markt te koop ligt.

Het eten is hier onwaarschijnlijk lekker. Pittig gekruide salade's, curries en wat al niet. Het kost ook nog helemaal niks ook. Ik blijf ruim binnen mijn vooraf geplande budget.

Inmiddels ben ik van alle moderne communicatiemiddelen voorzien. Ik ben de trotse eigenaar van een Thais mobiiel telefoonnummer. Vanuit Nederland is het nummer: 0066-61249817.

Weer veel groeten. Tot over een paar dagen vanuit Noord-Thailand.

Gert

  • 22 Mei 2006 - 14:40

    Carolien:

    Ik zou nooit 'sul' tegen je durven zeggen maar nu mag het dus zomaar...

  • 22 Mei 2006 - 15:29

    Gerard Mentz:

    Er blij met je verslag voor mijn volgende reis naar Thailand in 2007. Zo krijg ik wat informatie uit de eerste hand! Ben weer benieuwd naar het verslag in Noord Thailand, omdat we het plan hebben daar ook een kijkje te gaan nemen. Zo te lezen gaat alles naar wens en tot het volgend verslag. (Voor het weer kun je hier beter niet zijn. Na een periode van een weekje zon is het weer mis met storm, regen etc etc., dus...blijf maar voorlopig weg :-))

  • 22 Mei 2006 - 15:49

    Ruud:

    Fraai verslag, ik hoop wel dat het befaamde broodje aap aan jouw dis voorbij gaat.

  • 23 Mei 2006 - 19:46

    Arno Brave:

    Gert,
    weinig te melden. Ik volg je tocht ademloos. Top !

  • 23 Mei 2006 - 20:29

    Marjo Jansen:

    Hey Gert,
    Doen je voorzichtig met die zon? En is het nu de bedoeling dat we je gaan bellen? Geintje zeker.
    Groeten vanuit Alkmaar
    Marjo

  • 23 Mei 2006 - 20:45

    Judy:

    Hé Gert, adembenemend landschap én temperatuur, goed(koop)eten,openbare dierentuin (lijkt me eng)en jij, a.g.v. uitspraken als vellyseephotelsul, beantwoordend aan het land van de glimlach! En last but not least ben jij de trotse bezitter van een Thais Bhumibol 0066...!
    't Was weer vermakelijk.

  • 24 Mei 2006 - 13:12

    Milly:

    Ik wist van het terracotta leger en ben juist wel erg benieuwd naar de foto's. Zet er 1 tje op de site
    Fijn dat ook jij in Thailand gewoon los kunt lopen. Heb je de dubro-soep al geproefd?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Lopburi

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 43935

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: