Special Report - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gert - WaarBenJij.nu Special Report - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gert - WaarBenJij.nu

Special Report

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

29 Juni 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi,

Dit keer geen gewoon reisverhaal maar een verslag van een bezoek aan een speciaal project en een verzoek om financiële steun daarvoor.

Cambodja is een straatarm land en zoals overal ter wereld worden daar vooral de zwaksten de dupe van: ouderen, gehandicapten en kinderen. In het centrum van de stad is dat zichtbaar met veel bedelaars, boekverkopertjes en dergelijke. Je ziet kinderen op de grond op het trottoir slapen 's avonds laat etc.

Vandaag bezocht ik een project dat tenminste een druppel op de gloeiende plaat wil zijn. Het Colt-huis. Bestuurd door Cambodjanen en hier woonachtige Nederlanders. Er hebben nu 12 kinderen daar een onderdak gevonden en er is plaats voor 18 kinderen. Deels weeskinderen en deels kinderen waarvan de ouders geen mogelijkheden zagen hen verder op te voeden. In Siem Reap had ik al een Nederlandse vrijwilligster, Nanneke, ontmoet die er een half jaar heeft gezeten en hier in Pnomh Penh heb ik kennis gemaakt met André en Lily een Nederlands-Cambodjaans stel dat hier een reisbureau runt en die de drijvende krachten achter Colt zijn.

Enkele maanden geleden is er een sober huis gebouwd voor de kinderen en er wordt nu hard gewerkt aan een keuken. De kinderen zijn gisteren voor het eerst naar school geweest.

Ik ben er vandaag 1,5 uur geweest en vond het hartverwarmend. Een project dat er voor zorgt dat een, helaas bescheiden, aantal kinderen echt een betere toekomst krijgt. Het project is in zijn bescheidenheid ook ambitieus. Het is de bedoeling om de kinderen tot hun volwassen leeftijd te steunen met name ook door ervoor te zorgen dat ze een goede opleiding krijgen.

Je voelt al aankomen waar ik op uit kom: dit kost allemaal geld. In Nederland is een stichting opgericht die ervoor zorgt dat giften uit Nederland bij COLT terecht komen. Het bankrekeningnummer is 1200.24.942 ten name van COLT Cambodia te Vries. Wil je meer weten kijk dan even op de website: www.colt-cambodia.org. Mag ik dit project in jullie (financiële) belangstelling aanbevelen?

Over een paar dagen komt er weer een gewone update.

Groetjes,

Gert

  • 03 Juli 2006 - 13:23

    Coen Oosterveld:

    Het is wel een heel bijzondere reis die je aan het maken bent. Leuk om te lezen al die verhalen. Je maakt wel alle uitersten mee. Ik zal de website van COLT Cambodja bekijken.
    Wij gaan zelf morgen op vakantie en zoals je weet zijn het de gebaande wegen naar Frankrijk. We nemen in augustus wel weer contact op. Pas in ieder geval goed op jezelf

    groetjes,
    Coen en Hillie.

  • 05 Juli 2006 - 20:14

    Evert:

    Gert, het is verrassend dat je nu toch plots doet aan kleine intiatieven. Daar geloofde je toch niet in. Vind ik erg goed: ik geloof meer in klein dan in groot, alhoewel jou lichaamslengte anders doet vermoeden. Ik heb het eerder gedaan maar doe het nu voor dit project: ik geef binnenkort cursus aan FNV en zal ze het (neem van mij aan: forse) honorarium op deze rekening laten storten. Is iedereen blij! Veel kookplezier (of was dat gisteren of nog eerder, en oefen maar flink, want die pindasoep van elly...

    Evert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Gert

Reizen als grote hobby. De bucket list met plaatsen die ik wil bezoeken wordt maar niet kleiner. Op deze site een overzicht van een aantal reizen van de afgelopen jaren.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 43932

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 04 November 2017

Myanmar 2017

22 April 2016 - 30 Mei 2016

Oman en India 2016

21 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Twee weken Sri Lanka

28 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Japan per trein

13 Juli 2010 - 11 Augustus 2010

Met de trein naar Shanghai

11 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Peru y Ecuador

29 April 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: