Fascinerend Mongolië - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Gert - WaarBenJij.nu Fascinerend Mongolië - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Gert - WaarBenJij.nu

Fascinerend Mongolië

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

10 Mei 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hoi allemaal,

Zondagochtend zijn we zeer vroeg vanuit Irkutsk vertrokken naar Ulan Baatar. Ach dit keer was de treinreis vrij kort: maar 25 uur. Daar draaien we onze hand niet meer voor om.

In de trein was het een geweldig spektakel. Er liepen tientallen Mongoolse handelaren rond; in onze coupe had zich een vrouwelijke handelaar verschanst. De handelaren zijn de gehele reis bezig geweest met het overpakken van de geweldige hoeveelheden handel in andere coupé's. Ook bleek het absoluut nodig te zijn om zaken eerst in onze coupé te stallen en er tien minuten later weer ongeveer allemaal uit te halen. Onze mevrouw had het er maar druk mee. In een notitieblokje werd alles bijgehouden.

Toen de grens tussen Rusland en Mongolie in zicht kwam sloegen de zenuwen toe bij de handelaren. In een luik onder de trein werden enorme rollen electriciteitsdraad verstopt. De Russische douane maakte van alles in de trein los, maar nu net dit luik niet. Dat kan ook komen omdat er plotseling een mevrouw verscheen met pakken biljetten van 1000 Roebel. Maar thank god: alles kon de grens passeren: blikken kittekat, bussen geklopte slagroom, blouses, truitjes spijkerbroeken en nog veel meer.

In Ulan Bataar aangekomen stond de transfermeneer al klaar om ons naar ons hotel te brengen. Het hotel was geweldig. Kijk even op www.khanpalace.com en je weet waarom. We zaten in een de luxe kamer en ach die vergaertafel met 6 stoelen was wel handig.

We zijn al snel UB ingegaan. Het sneeuwde de hele dag. Het was fascinerend: prachtige types lopen hier rond in een op zich niet zo mooie stad, maar dat straatbeeld is geweldig. We gingen naar een mooi Lamaistisch klooster en liepen ons verder de blaren op de voeten.

Gisteren werden we 's ochtends uit ons hotel opgehaald voor een tweedaagse tocht naar het Terlj Nationaal Park. Het weer was inmiddels prachtig. Net buiten UB begon het grote niets. Leeg, leeg, leeg. Maar wel kuddes paarden, runderen, schapen, grote roofvogels, eekhoorns en wezelachtigen in een mooi berglandschap.

Onze overnachtingsplek was een ger-tent. Dat is een grote ronde tent waar buiten de enkele steden een groot deel van de bevolking in woont. Er stond een grote kachel in het midden die elke paar uur opgestookt werd. Electriciteit en stromend water was er niet en de WC bestond uit een schutting met een gat met wat planken erover.

's Middags zijn we nog een uur wezen paardrijden. Ach een mens moet alles de eerste keer van z'n leven doen. Ik vond het aanvankelijk doodeng, maar dat ging allengs beter. Stel je van het tempo niet teveel voor. Je kon het meestal wandelend bijhouden.

's Avonds hebben we Mongoolse spelletjes gespeeld met de dochter des huizes. Bertil was voor de familie waar we verbleven zo ongeveer de mascotte.

Vandaag zijn we met enkele stops weer in UB aangekomen en in ons hotel beland. Morgen de laaste etappe met de trein naar Beijing. Van daaruit vertrekken Elly en Bertil naar Amsterdam en ga ik alleen verder. Dat zal nog wel even lastig zijn.

Groetjes

Gert

• 10 Mei 2006 - 11:54

MartinR:

Lieve, Gert, Elly, Bertil,

Wat een mooie verhalen. Lekker lezen. Ook Bertil zijn verhalen zijn prachtig!
    Het is daar dus blijkbaar nog winter, als die sneeuw! Nou hier is het zomer hoor, al een week boven de 20 graden.
    Tuindorp staat er groen bij.
    Morgen start de OBS weer. Goede reizen, geniet!
    Elly en Bertil, tot zaterdag!

• 10 Mei 2006 - 17:40

Gerard Mentz:

Leuk weer een nieuw verhaal en kunnen we jullie goed volgen. Sinds jullie Nederland hebben verlaten, is de zon en de warmte toegeslagen. Vandaag 25 graden. Rene, mijn partner, geeft me nu onmogelijke zoekopdrachten naar de gekste kleinste plaatsen in Sumatra. Die gaat einde van het jaar een rondtrip daar maken. Maar goed met google kom ik een end. Geniet daar lekker en ik denk dat het thuisfront vol spanning wacht op het volgende verslag!

• 10 Mei 2006 - 19:49

André Agterberg:

Hai Gert,
    Ik volg je op de voet en geniet ook van je verslag.
    Wat bedoel je met UB?
    Sterkte met het afscheid van vrouw en kind!
    Vriendelijke groet André

• 11 Mei 2006 - 11:43

Willy Witte:

Hoi Gert,
    Ik lees met smaak (en toch ook wel enige afgunst) je uitgebreide verslagen. Waarschijnlijk ga je nog veel meer schrijven als je alleen verder reist en je niemand hebt om commentaar mee uit te wisselen. Leuk voor de achterblijvers! Ik verheug me er alvast op.
    Geniet van je reis.
    groeten
    Willy

• 12 Mei 2006 - 11:55

Judy:

Jullie worden wel door de autochtone bevolking vermaakt. Logisch dat de treinreis in 'sneltrein" vaart voorbij gaat. Geniet nog van Ellie's en Bertils gezelschap. Ik kan 't me levendig voorstellen dat jij je ontheemd zult voelen als zij weer richting het Westen vertrekken. Maar goed Gert des te fijner als 't weer zomer is! Veel plezier

• 12 Mei 2006 - 12:58

Betty:

Op deze erg warme en broeierige vrijdag een groet voor jullie. Gert, het is leuk je te volgen. Je zult vast veel interessante mensen ontmoeten! Ik ben benieuwd. Groet Betty

• 13 Mei 2006 - 14:57

A3 En Joke:

Ha die Gert, ik begreep dat je geen toegang tot je hotmail hebt (hopelijk tijdelijk). Zal best even lastig zijn zonder Elly en Bertil, maar maak er wat moois van.
    Gr. A3 en Joke