Veel Chinezen - Reisverslag uit Xi'an, China van Gert - WaarBenJij.nu Veel Chinezen - Reisverslag uit Xi'an, China van Gert - WaarBenJij.nu

Veel Chinezen

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

18 Mei 2006 | China, Xi'an

Beste allemaal,

Vanochtend aangekomen in Xi'an. Dat is bepaald geen suffig provincie-plaatsje maar een stad met 7 miljoen inwoners. Ach men kijkt niet op een miljoentje meer of miner.

Ik begin in China al aardig te wennen. Zo heb ik nu in drie plaatsen (Beijing, Pingyao en Xi'an) een fiets gehuurd en ondanks dat het verkeer redelijk chaotisch lijkt zijn er eigenlijk maar vier regels:

1. Groot gaat voor klein
2. Snel gaat voor langzaam
3. Kijk niet achterom: problemen die zich daar voordoen zijn voor degene die achter je rijdt
4. Brutalen hebben de halve wereld.

Met een combinatie van deze vier regels kom je veilig door de gigantische steden. Probleem daarbij is wel dat het 30 graden is en dat de luchtvervuiling gigantisch is.

Ook de treinreizen waren boeiend. Van Beijing naar Pingyao had ik een zgn. hard sleeper. 66 slaapplaatsen in één wagon in half open coupé's en met bedden van 1.50 lang. Daar stak uit het bovenste bed dus nog een heel eind Gert en dat was voor de 65 medebewoners van de wagon een hele belevenis. Van Pingyao naar Xi'an had ik een soft sleeper, maar dan lig je gelijk tussen de Westerlingen. Het is wel comfortabeler.

Het mooiste hier vind ik het straatleven. De tegenstellingen zijn fabelachtig. Enorme winkelcentra waar Hoog Catarijne wel 5 keer in kan worden afgewisseld door straateettentjes waar de klanten op één bankje plaatsnemen. Je ziet mensen spelletjes op straat doen (mahyong, kaarten etc.) en alles wat tenminste één wiel heeft gaat over 's Heeren wegen. Er is ook veel leuke herrie op straat. Er komen mensen langs met allerlei groenten die een enorme luidspreker op hun kar hebben en de vele Chinese tourgroepen die je ziet worden steevast geleid door een mevrouw met een vlaggetje en een megafoon. In die megafoon wordt de informatie geschreeuwd. Het leukste is als er drie groepen bij elkaar staan. Dan gaan ze steeds harder dwars door elkaar schreeuwen.

De goede Mao zou zich in zijn mausoleum omdraaien omdat het lijkt dat hardcore kapitalisme hoogtij viert maar tegelijkertijd kun je hotmail niet op (al heeft de censuur kennelijk niet door dat dat via messenger wel lukt) en worden in de trein van 5 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds stichtelijke boodschappen aangekondigd.

Pingyao, waar ik na Beijing twee dagen ben geweest is een erg fraai oud stadje. Helemaal in de klassieke Chinese bouw. Dat trekt hordes Chinese touristen maar het is zeer de moeite waard. Ik ben van daaruit ook nog met de local bus naar het gebouwencomplex geweest waar Raise the Red Lantern gefilmd is. Prachtig.

In Xi'an ben ik vandaag de hele dag alle toeristische hoogtepunten afgeweest. Het mooist was de 1000 jaar oude moskee middenin het Moslim-quarter. De moskee leek totaal niet op het beeld dat we van een moskee hebben, maar de hele wijk was vol met moslim-chinezen, compleet met hoedjes, sluiers en veel schapenvlees.

Morgen ga ik met een tour naar o.a. het terracotta-leger en zaterdag vlieg ik van Xi'an naar Bangkok. Mijn volgende bericht komt dus uit Thailand.

Hou je haaks daar! Het zal wel wennen zijn zonder Hirsi Ali,

Groeten
Gert

• 18 Mei 2006 - 11:06

Gerard Mentz:

Die stichtelijke boodschappen doen Gert wel goed denk ik ook al snapt ie er weinig van.... :-)Bangkok en het noorden van Thailand ga ik volgend jaar aandoen, dus ik ben al benieuwd naar het volgende verslag! En ach wat Hirsi Ali betreft, dat komt wel goed Gert :-)

• 18 Mei 2006 - 12:08

Willy Witte:

Hoi Gert,
    Ik geniet met je mee. Ik heb onmiddellijk weer de moskee in Xian in beeld (inderdaad prachtig)en de gezellige moslimwijk daar.Ik ruik alle geuren en hoor alle (oorverdovende) geluiden. Wat een feest! Ik hoop dat je tour morgen niet tevens een bezoekje aan het prehistorische dorp insluit. Daar is werkelijk helemaal niets te zien behalve wat verkleurde aarden walletjes, wat 20e eeuwse oerlelijke plastic reconstructies en verder in een bijgebouwtje een tentoonstelling van foto portretten van wat de Chinezen rare mensen vinden (o.a. negers en indianen).
    Ben benieuwd hoe Thailand je bevalt.
    groet
    Willy

• 18 Mei 2006 - 17:05

Ruud:

Stelling: internetgebruik in Noordwest Fryslan is minder gangbaar dan in Pingyao. Of het ligt aan mijn digitale luiheid dat ik nu voor het eerst inplug op jouw reisverhalen. Maar ja, met de VVD on tour lonkt het fernsehen, maar overigens ook een verhuizing naar, desnoods, China. Kortom Gert, mail de coordinaten en we komen eraan! (mooie reisverlagen, hoor!)
    Groet,
    Ruud, Lineke en Joyce

• 18 Mei 2006 - 19:06

Judy:

Hé Gert, je bent in Pingyao aangekomen!De lokettist(e) van de CS (Chinese Spoorwegen)begreep jouw bestemming, zij 't dat jij dat niet uit het treinkaartje kon opmaken. Wat een pracht verhaal weer! Heb je Li Gong soms ook nog ontmoet? Ik denk niet dat Yung Chang jouw opmerking over de "goede" Mao deelt. Geniet van al het moois en lekkers wat het land te bieden heeft. Op naar Thailand.

• 18 Mei 2006 - 19:50

Joes (en Wout En Es):

Hoi Gert,

Mooie verslagen. Waarom breng je ze niet uit in een boek? Daar kan je geld mee verdienen. Mag ik de foto's zien?

Groetjes,
    Joes

(en Wout en Es)

• 19 Mei 2006 - 14:16

Myriam Nijssen:

Hoi Gert,
    ik ben zo vrij om mee te lezen! Je berichten uit de trein en nu uit Xi'an zijn deels nog heel herkenbaar. In 1989 hadden ze weliswaar nog geen winkelcentra, maar de oude dingen zijn kennelijk onveranderd gebleven. Is het fietstempo ook nog steeds zodanig langzaam dat er af en toe iemand spontaan omvalt omdat hij het surplacen niet helemaal onder de knie heeft? En hebben de stations nog steeds loketten ter grootte van een marmottenhol, zo ongeveer ter hoogte van je bekken? Dat communiceerde altijd erg fijn met tientallen dringende mensen achter je.
    Heel veel groeten,
    Myriam Nijssen

• 19 Mei 2006 - 14:29

Ingrid Meijer:

Hoi Gert,
    Wat fijn om je verhalen weer te lezen en de foto's spreken voor zich. Op TV kijk ik graag naar peking expres en dan denk ik dat beleeft gert nu ook. Kan al weer erg uitkijken naar het volgend reis verslag

gr Ingrid

• 19 Mei 2006 - 14:45

Willem:

Hoi Gert,

Ik ben wel erg jaloers op je en ik weet nu ook voor mijzelf dat ik een keer na China wil. Het lijkt mij een enorme cultuurshock, maar ook het feit dat het kapitalisme nu binnen het socialisme mogeljk is (einde dus!!!!!!!) betekent dat de tegenstellingen natuurlijk enorm groot worden. Het beeld over China vanachter de bloemetjesgordijnen is dus wel aan het veranderen. Ik vind het leuk je zo t ekunnen volgen en met je mee te leven. HEt ga je goed. Hier is het ook prima. Weinig nieuws op het thuisfront, maar zodra dat er is zul je van mij horen

groet en pas op je zelf
    Willem

• 19 Mei 2006 - 21:13

Evert:

Het terracotta leger, dat hoort tot mijn top 10 van dingen to see.... Neem er eentje mee als compensatie voor die achterlijke dengis khan, de paus, potloodpopje, en bakstenen kerk, en het krijgt een eervol plaatsje naast het monument van de Westerplatte. Veel plezier!

E

• 21 Mei 2006 - 20:57

Dieuwke:

misschien dat we de hele vvd naar je toe sturen. die bakken er hier niks van. ene fietstochtje door een van de chinese metropolen zou ze goed doen. hirschi ali redt zichzelf wel. als adviseur van de Bush-regering. Kortom: alles prima in Nederland. Kom veilig weer thuis! groet, dieuwke