Lachen doet pijn - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Gert - WaarBenJij.nu Lachen doet pijn - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Gert - WaarBenJij.nu

Lachen doet pijn

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

01 Mei 2006 | Rusland, Moskou

Beste allemaal,

Eindelijk onderweg. Het werd ook wel tijd ook. Na een enigszins chaotisch begin op een bomvol Schiphol vertrok de KLM-boeing naar Moskou. Na 3 uur vliegen kwamen we in Moskou aan waar we voor de eerste keer te maken kregen met de onvriendelijke en enigszins ondoorgrondelijke bureaucratie bij de paspoortcontrole. Gelukkig stond na de paspoort-controle de Intourist-mevrouw klaar met een bordje "Noortman, Ros, AC. 3 persons" . Deze mevrouw schoof ons in een taxi en om 4 uur local time kwamen we aan in het prachtige Hotel Ukraine, een Sovjet-wolkenkrabber volgens de Stalin-gothiek.

Tot nu toe al veel highlights van Moskou gezien: het Rode plein met de indrukwekkende Vasili-kathedraal, het Kremlin met veel prachtige Orthodoxe kerken (inmiddels allemaal musea), de Arbat, de Tretyakov-gallerij (wat een prachtige schilderijen van Repin en tijdgenoten), de metro (waar de sociaal-realistische kunst hoogtij viert) etc. etc.

Vandaag is het 1 mei. Dat roept allerlei herinneringen op. We hebben inmiddels de tamelijk treurige demonstratie van de CPSU-veteranen voorbij zien komen. Verder is de halve stad afgesloten voor allerlei onduidelijke demonstraties en is men kennelijk erg bevreesd voor terroristische aanslagen.

De naam van dit berichtje slaat niet op eventuele kiespijn van een onzer, maar op de 'vriendelijke uitstraling' die van de bevolking uitgaat. Nergens wordt er geglimlacht, ook niet in bijvoorbeeld de bediening. Daarbij is er niets nieuws onder de zon: ook op de schilderijen van eind 19de Eeuw in de Tretyakov-gallerij werd al zelden gelachen, maar het is wel wennen. Verder spreekt hier vrijwel niemand Engels en gaat de weg wijzen meestal met een vaag hoofdknikje.

We gaan straks nog een rondje metro doen om nog wat stations te bekijken en kijken of we met een van de Lenin-lookalikes op de foto kunnen. Om half 12 vanavond vertrekt onze trein naar Irkutsk; in die trein zjn we vervolgens 4 nachten en drie dagen ingekwartierd. Zal me benieuwen.

Hartelijke groet, ook van Elly en Bertil
Gert

• 01 Mei 2006 - 12:25

Milly:

Dit is echt leuk zo ben je helemaal te volgen. Het klink al indrukwekkend en interessant.
    Ik ben blij te horen dat ze je in Rusland een beetje serieus ontvangen hebben. Als ze al direct beginnen te lachen moet je je zorgen gaan maken

• 01 Mei 2006 - 20:39

Machteld:

Het is hier nu 22:39 als de Russische dienstregeling niet op die van de NS lijkt, moeten jullie al lang en breed vertrokken zijn. De eerste 2,5% van de de eerste treinreis zitten er zo'n btje op.

• 02 Mei 2006 - 11:58

Jenneke:

Ha Gert, Elly en Bertil,
    Ik heb net Gert een mail gestuurd dat hij natuurlijk de pagina's van de Loneley Planet China mag gebruiken :-)) Tja... jullie zijn al weg.. hoorde net van Marieke van deze site (ik heb m'n eigen pagina ook al aangemaakt voor mijn reis).
    Geniet nu al van de verhalen en ben erg benieuwd of de Russen in de zomer ook zo knorrig zullen zijn .. ik zal het doorgeven.
    Geniet!

• 02 Mei 2006 - 18:53

Judy:

Fijn dat je me deelgenoot maakt van jullie avontuur.
    De site leest als een spannend boek. Jouw schrijfstijl is beeldend en wat een schitterende ervaring om o.a. de schilderijen van Repin van nabij te bekijken. Geniet ervan, indirect doe ik dat ook!

• 04 Mei 2006 - 09:52

Jan Van Dongen:

Ik krijg net van Betty (van Dokkum) deze site door. Wat leuk zeg. Ik ga jullie reis volgen. Als jullie terug zijn hoef je me amper nog bij te praten. Alle drie heel veel groeten

• 04 Mei 2006 - 10:16

Betty:

Hallo Gert Elly en Bertil,ik realiseerde mij dat jullie onderweg zijn en opende de site!! Leuk te lezen.Ben erg benieuwd naar de belevenissen en de treinreis Groet Betty

• 04 Mei 2006 - 12:40

Ingrid Meijer:

Hallo Gert,

Zo te lezen is de reis nu echt begonnen. Ga er enorm van genieten en ik zal reglematig je site bekijken en zie erg naar mooie foto's uit. Want het is een prachtige route die je nog te gaan heb.

Gr Ingrid

• 04 Mei 2006 - 19:49

Henny R:

Gert, Elly & Bertil, leuk om ook eens een SMS-je uit Siberië te krijgen ! Als het goed is weten jullie dus nu dat die Championsleague (voorronde)plaats in de tas zit. Narrow escape, Groningen kwam met 2-0 voor, terwijl dat eigenlijk al in de 1e helft 3-0 had mogen/kunnen/moeten zijn. Maar zoals het hoort scoorde invaller Sneijder in de 88e minuut de 2-1. Waarom zou je je drukker maken dan nodig...

Veel (reis) plezier, tot mails, Henny & Mirjam, groetjes van (o)pa.